Загальне
Іваночко О.В., Тернопільський О.Б., Переймибіда В.Ю.
Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти
ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ АВТОРСЬКОЇ ТВОРЧОЇ МАЙСТЕРНІ, ЯК ФОРМИ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІВ, В СЕРЕДОВИЩІ MOODLE
У період реформування освіти в Україні зростає роль талановитих педагогів, які можуть ефективно вплинути на підвищення рівня педагогічної майстерності освітян. Одним із перспективних напрямів удосконалення системи післядипломної педагогічної освіти є створення авторських творчих майстерень педагогічних працівників.
Авторська творча майстерня (АТМ) освітян – це об’єднання педагогів з високою творчою активністю, діяльність якого передбачає систематизацію та популяризацію педагогічного досвіду, розв’язання актуальних освітніх проблем та підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
В Тернопільському обласному комунальному інституті післядипломної педагогічної освіти (далі ТОКІППО) розроблено Положення про авторську творчу майстерню. Даний документ визначає нормативно-правові, змістово-діяльнісні та фінансові засади функціонування авторської творчої майстерні освітян на базі інституту.
Метою діяльності авторської творчої майстерні є:
- удосконалення науково-методичної підготовки педагогічних працівників;
- підвищення професійної компетентності освітян;
- активне використання у професійному середовищі інноваційних освітніх методик;
- поширення педагогічних технологій;
- використання широкого спектра стратегій навчання;
- продукування оригінальних інноваційних ідей.
Основні завдання і напрямки авторської творчої майстерні:
- пропагування перспективних моделей досвіду з актуальних проблем модернізації освіти;
- піднесення ефективності навчання та виховання;
- удосконалення структури, змісту, форм і методів науково-методичної роботи з педагогічними кадрами;
- впровадження інноваційних технологій навчання і виховання;
- поширення авторського досвіду, сприяння освоєнню і трансформації його провідних ідей в практичну діяльність;
- удосконалення методики проведення різних видів занять та їх навчально-методичного забезпечення;
- задоволення потреб учителів в інтелектуальному і культурному розвитку;
- підвищення рівня професійної майстерності вчителів.
Склад авторської творчої майстерні та її керівник затверджується наказом департаменту освіти і науки облдержадміністрації на основі пропозицій ОКІППО. Визначення груп педагогічних працівників, які підвищують кваліфікацію, навчаючись в АТМ, здійснює ОКІППО відповідно до Плану – графіка підвищення кваліфікації керівних і педагогічних кадрів освіти області на календарний рік.
Членами авторських творчих майстерень можуть бути педагоги вищої кваліфікаційної категорії, які здійснюють науково-методичну і науково-дослідну діяльність; мають власні методичні розробки; володіють інноваційними освітніми методиками й технологіями та активно їх використовують і поширюють у професійному середовищі; вносять пропозиції щодо вдосконалення навчально-виховного процесу в навчальному закладі та розуміють шляхи їх реалізації.
В ТОКІППО вже другий рік поспіль проводиться підвищення кваліфікації педагогічних працівників шляхом залучення їх до роботи в авторських творчих майстерень. В 2013-2014 н.р. було організовано АТМ вчителів інформатики, географії, світової літератури, німецької мови та заступників директорів з навчально-виховної роботи. В 2014-2015 н.р. – АТМ вчителів хімії, фізики, історії, початкових класів, директорів загальноосвітніх навчальних закладів та вихователів дошкільних навчальних закладів.
Для організації роботи учасників творчих майстерень в ТОКІППО використовується платформа Moodle. На її основі створено електронні навчально-методичні комплекси за тематикою творчих майстерень. Інформаційні матеріали розбиті на окремі курси відповідно до спеціальностей учасників. Розглянемо структуру курсу АТМ на платформі Moodle на прикладі авторської творчої майстерні вихователів дошкільних навчальних закладів.
На сторінці користувача розміщена тема АТМ, розклад у вигляді таблиці , де вказані дати і місце проведення занять, майстер-класів та інших видів роботи.
Вхідне діагностування представлене у вигляді тестування, мета якого отримання інформації для оцінювання потреб педагогів у ході підвищення кваліфікації, визначення особливостей професійного розвитку кожного слухача.
Для організації спілкування між учасниками творчих майстерень використовуються форум та чат.
Метою форумів є отримання відповідей на питання в результаті обговорення. Крім того, на одне і те ж запитання можна отримати безліч різних відповідей і думок від інших людей. Повідомлення можуть містити файли-вкладення, елементи графіки тощо.
Для синхронного спілкування учасники АТМ використовують чат, який дозволяє обмінюватися повідомленнями в реальному часі. Хоча і в форумі і в чаті спілкування здійснюється шляхом обміну текстовими повідомленнями, форум більше нагадує звичайне поштове листування, а чат - спілкування по телефону.
Наповнюваність курсу навальними матеріалами здійснюється згідно планів розроблених керівниками авторських творчих майстерень, та затверджених завідувачами кафедр, навчально-методичним відділом та адміністрацією інституту.
На сторінці курсу АТМ розміщуються матеріали освітян, які здійснюють науково-дослідну роботу за інноваційними проектами, мають публікації у фахових виданнях і значний досвід роботи.
Серед матеріалів передового педагогічного досвіду можуть бути методичні розробки, творчі напрацювання, сценарії занять та виховних заходів, презентації та відеоматеріали тощо.
Керівник та науковий керівник авторської творчої майстерні:
- здійснюють безпосереднє керівництво АТМ, складають план роботи і організовують його виконання;
- несуть відповідальність за стан і результати діяльності авторської творчої майстерні;
- організовують підготовку та випуск творчого продукту курсового періоду;
- підтримують інноваційний пошук освітян – членів авторської творчої майстерні.
Після блоку матеріалів педагога, досвід якого вивчається учасниками творчої майстерні, розміщений форум «Обговорення майстер-класу». Він призначений для обміну думками між керівниками та учасниками АТМ з приводу відвіданих занять та опрацьованого матеріалу. Форум надає слухачам більше часу для підготовки та обдумування повідомлень і може використовуватися для проведення дискусій.
Науково-методичний супровід роботи майстерні здійснюють науково-педагогічні працівники і методисти ТОКІППО: вивчають і аналізують ефективність роботи авторської творчої майстерні, надають її членам постійну практичну допомогу, проводять з ними консультації-інструктажі, презентують кращий досвід роботи, вносять пропозиції щодо продовження тривалості діяльності або закриття АТМ, внесення змін до персонального складу членів майстерні.
За результатами роботи авторської творчої майстерні створюється інтелектуальний продукт (методичні рекомендації, посібники, пам’ятки та інші матеріали). Свої напрацювання учасники АТМ завантажують на власні сторінки, керівники майстерні маючи доступ до матеріалів, можуть корегувати роботу слухачів.
Робота з електронними навчальними матеріалами розміщеними в середовищі Moodle забезпечує часткову автономію учасників творчої майстерні у процесі організації навчально-пізнавльної діяльності, дає можливість самостійно планувати особистий час, що є важливим для роботи сучасного педагога. Платформа Moodle сумісна з різноманітними форматами електронних матеріалів, що дає можливість авторам творчих майстерень у більш повній мірі представити власний досвід впровадження інноваційних освітніх технологій. Таким чином організація роботи авторських творчих майстерень на базі електронного освітнього середовища Moodle сприяє систематизації, поширенню педагогічного досвіду та підвищенню кваліфікації педагогічних працівників.
Список використаних джерел
- Габрусєв В. Ю. Дистанційне навчання – це просто / В. Ю. Габрусєв. – К. : Шкільний світ, 2011. – С. 84.
- Калачова Л.В. Використання Moodle у підвищенні кваліфікації викладачів закладів післядипломної освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://2013.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=41
- Муковіз О.П. Особливості застосування контенту Moodle у системі неперервної освіти вчителів початкової школи [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://2014.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=12
- Переваги електронного навчання для викладачів [Електронний ресурс].– Режим доступу: www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/4119