Загальне
Муковіз О.П.
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
ОСОБЛИВОСТІ ОПРАЦЮВАННЯ ДИСТАНЦІЙНИХ КУРСІВ У СИСТЕМІ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
В системі неперервної освіти вчителів початкової школи представлено 49 дистанційних курсів, розроблених на платформі Moodle відповідно до Положення про атестацію електронного навчального курсу на рівні ВНЗ та МОН України (див. http://mon.gov.ua/images/gr/obg/2010/08_06_10.pdf).
Зміст сторінки «Дистанційне навчання» (див. http://sno.udpu.org.ua/viewpage.php?page_id=2) можуть побачити тільки зареєстровані користувачі, а доступ до курсів відкритий окремим групам (майбутнім учителям початкової школи), зареєстрованим у системі дистанційного навчання Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (http://dls.udpu.org.ua).
Розглянемо більш докладно етапи вивчення дистанційного курсу в системі неперервної освіти вчителів початкової школи.
1. Інформаційний етап. Мета – допомогти студентам адаптуватися до нового виду діяльності, визначитися із вибором профілю навчання, зайняти своє місце в навчальній групі.
2. Орієнтовний етап. Перед початком навчання проводиться вступне заняття, метою якого є ознайомлення студентів з дистанційним курсом та системою неперервної освіти вчителів початкової школи.
Знайомство з курсом передбачає такі етапи:
1) реєстрація на сайті системи неперервної освіти вчителів початкової школи та активація доступу до курсу адміністратором;
2) вивчення особливостей роботи із дистанційним курсом;
3) характеристика основних елементів інтерфейсу дистанційного курсу;
4) спілкування між учасниками освітньої діяльності в дистанційному курсі;
5) модульний та підсумковий контроль у дистанційному курсі.
Під час опрацювання дистанційного курсу в системі неперервної освіти вчителів початкової школи студентам пропонуються такі види ресурсів: веб-сторінка, завдання-відповідь у вигляді файлу, робочий зошит, глосарій, семінар, вебінар, тест, форум та ін.
3. Навчальний етап. На цьому етапі студенти виконують такі види робіт:
1) опрацьовують навчальні модулі;
2) переглядають відеоролики та презентації до тем;
3) виконують індивідуальні завдання.
Увесь теоретичний матеріал з кожної теми оформлений у вигляді веб-ресурсів. При необхідності студенти можуть користуватися глосарієм дистанційного курсу та електронними версіями посібників. Лекційний матеріал у запланований час демонструється студентам засобами Інтернет-конференції (використовується в курсі інтегрований модуль BigBlueButton) в режимі онлайн. За необхідності він зберігається, що дозволяє його повторно переглянути.
4. Модульний контроль. Мета цього етапу полягає у перевірці, контролі та оцінці отриманих знань, умінь із кожної теми.
Модульний контроль має дві складові: контроль самостійного виконання практичних завдань та складання тестів.
У першому випадку студенти завантажують на сторінку дистанційного курсу виконані практичні роботи у вигляді файлів, викладач перевіряє ці роботи, оцінює та аналізує, після чого результати розсилає студентам на доопрацювання, якщо це необхідно.
Тестування здійснюється за всіма темами. Кожен студент, складаючи тести із будь-якої теми, має одну спробу та 8 – 10 хв. часу, по закінченні якого він бачить кількість правильних відповідей та набраних балів.
5. Підсумковий контроль. Мета цього етапу полягає в перевірці, контролі та оцінці отриманих знань, умінь із навчальної дисципліни в цілому. Під час цього етапу студенти складають тести закритої форми. Кількість спроб – одна.
6. Підведення підсумків, аналіз та рефлексія. Цей етап поєднує два взаємодоповнюючі процеси: аналіз діяльності студентів викладачем та іншими студентами, рефлексія (аналіз власної діяльності) студентів. Викладач підводить підсумок вивчення дистанційного курсу, аналізує діяльність студентів, виставляє підсумкові бали.