Загальне
Юдіна Н.В.
Лауреат Премії Президента України для молодих вчених, к.е.н., ORCID: 0000-0002-1730-934, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут», Портал дистанційних курсів з маркетингу «Футуролог», futurolog.com.ua
КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЯ ДИСТАНЦІЙНИХ КУРСІВ
Інтернету притаманні всі ознаки ринку як одного з традиційних інструментів управління діяльністю людини, а саме: відсутність поєднання з будь-якими іншими інструментами управління (культурою чи ієрархією), важливість наявності у суб’єкту конкурентної переваги, потужність якої повинна оцінюватися глобальними масштабами інтернету, а також «невидима рука», яка при відсутності конкурентної переваги у суб’єкта легко перетворює його на аутсайдера. Це означає, що глибоко інтегрований в інтернет процес комерціалізації дистанційної освіти в Україні відбуватиметься в умовах глобальної ринкової економіки, і це вимагатиме підвищення конкурентоспроможності вітчизняного освітянського продукту.
Слід враховувати головну особливість інтернет-ринку, яка являє собою відкритість і доступність будь-якої інформації для всіх суб'єктів ринку. Це повністю змінює розуміння «ринкової влади», яка на інтернет-ринку належить не тим, хто володіє інформацією, а тим, хто вміє цією інформацією управляти [1]. По-перше, це стосуватиметься теоретичного матеріалу, що пропонується студентам [2]. Адже інформація будь-якого ступеню розробленості доступна в інтернеті і є безкоштовною. Це суттєво ускладнюватиме комерціалізацію існуючих конспектів лекцій викладачів. Одним зі шляхів подолання такої проблеми може стати заміна текстової (та/чи презентаційної) частини конспекту викладача на відеозапис його лекцій. З одного боку, такий підхід потребує високої харизми викладача, спроможність віртуально утримувати увагу студентів, вміння працювати перед камерою, ретельної підготовленості до процесу зйомок, що вимагає від викладача високих моральних і часових витрат. Крім того вибагливість нових поколінь студентів також потребує використання сучасних технологічних засобів забезпечення таких відео-лекції. З іншого боку, формат авторських відео-лекцій частково вирішує проблему авторських прав, однак не виключає наслідування. Однак повністю відтворити унікальну манеру і творчій підхід викладача працювати з аудиторією «двійнику», який захоче відтворити авторські відео-лекції, буде складно.
По-друге, у дистанційній освіті підхід викладачів до перевірки знань, умінь і навичок студентів потребує суттєвого перегляду. Наприклад, традиційний підхід при проведенні контрольних робіт у вигляді питань чи тестів не передбачає користування конспектами, підручниками, допомогою одногрупників, т.і. Але Інтернет не тільки не забороняє цього, але й вимагає вміння це робити ефективно. Тому дистанційна освіта має перевіряти не стільки теоретичні знання, скільки практичні навички і вміння, які ці знання формують. Безумовно, це потребуватиме від викладача більшого часу на перевірку таких контрольних заходів, але є неминучим етапом формування конкурентоспроможності їх дистанційних курсів.
Список використаних джерел
- Юдина Н. В. Футурология интернет-пространства // Маркетинг услуг. – 2014. – Т. 4. – С. 264-277.
- Юдіна Н. В. Футурологія глобалізації дистанційних курсів [Текст] / Н. В. Юдіна // Молодий вчений. — 2015. — №2. – Режим доступу : http://molodyvcheny.in.ua/ua/archive/17.