Загальне
Шиліна Г. А.
Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11
ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ ДИСТАНЦІЙНИХ КУРСІВ
НАУРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЗАНЯТТЯХ ФАКУЛЬТАТИВУ
В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ
Актуальність. Учитель покликаний формувати в кожного учня уміння вчитися, самостійно здобувати знання, думати і діяти, робити вибір і нести за нього відповідальність. Упровадження та використання інформаційних технологій у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу обумовлено потребами розвитку сучасної освіти. Інформаційні й комунікаційні технології розглядаються як засоби розвитку дитини та ефективної організації навчально-пізнавальної діяльності. У практику роботи вчителя активно входять нові методи, технології навчання. Сучасний учитель і учень готуються до уроку не лише за допомогою підручника. Перш за все використовують мережу Інтернет, сучасні педагогічні програмні засоби, електронні підручники, довідники. Однією з нових технологій, які використовуються на уроках української мови та літератури, заняттях факультативу є дистанційне навчання.
Отже, актуальним на сьогодні є дистанційна технологія навчання, яка надає можливість в одному навчальному модулі зосередити певну кількість навчального матеріалу на урок, звужує коло пошуку, економить час учителя та учнів на уроці.
Мета дослідження: створення умов для дистанційного навчання учнів 8 – 9 класів на уроках української мови; апробація ЕНК з української мови для учнів 8 – 9 класів.
Упровадження нових інформаційних технологій у навчальний процес породжує і ряд проблем, які стосуються змісту, методів, організаційних форм і засобів навчання: проблема доцільності відбору та подання матеріалу, його повноти та науковості, відповідності навчальній програмі та стандартам освіти, логічній організації та послідовності викладу, доречного використання лінгвістичних засобів та термінології; недостатньо чіткі вимоги створення електронних навчальних курсів залежно від мети курсу. Оособливої уваги необхідно надавати питанням адаптації змісту до психолого - вікових особливостей контингенту учнів відповідно до типу електронного навчального курсу; перепідготовка вчителів у галузі сучасних інформаційних технологій.
Теоретична база досвіду. Теоретико-методологічною основою досвіду визначені: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивченням української мови. 8-9 класи / С.О. Караман, О .В. Караман, М. Я. Плющ, В. І. Тихоша; за редакцією С.О. Карамана. – К.: Грамота, 2009.
Дослідження по впровадженню електронного навчального ресурсу ґрунтується на працях видатних вітчизняних та закордонних науковців ( А. М. Анісімов,А. В. Андреєв, С. В. Андреєва., В. Ю. Биков, Ю. М. Богачков, А. Х. Гільмутдінов, І. Б. Доценко, В. М. Кухаренко, О. А. Кучерук, Г. Р. Корицька, Н .Г. Сиротенко, О.В. Рибалко ).
Новизна полягає у розробці та упровадженні електронних навчальних курсів української мови для 8-9 класів (поглиблене вивчення); апробації дистанційного навчання учнями 8-9 класів Запорізької, Сумської областей; застосуванні дистанційних курсів на уроках української мови та додаткових заняттях.
Завдання: запропонувати етапи підготовки до заняття факультативу за змішаною (гібридною) формою навчання; здійснити моніторинг потреби у дистанційному навчанні серед учнів, учителів, батьків; проаналізувати ефективність навчання учнів у дистанційному курсі.
Освітня система електронного дистанційного навчання включає в себе такі компоненти: електронні навчальні матеріали; систему управління навчанням; методичне забезпечення процесу навчання он-лайн. Використання системного підходу до розробки електронних навчальних курсів дозволяє зробити серйозний крок на шляху переходу від пізнавальної до прагматичної моделі освіти й сприяє рішенню проблем створення посібників нового покоління, що дають можливість:
- збільшити кількість користувачів;
- підвищити наочність представлення матеріалу;
- використовувати електронний посібник тривалий час;
- звести до мінімуму витрати на пошук і підбір літератури;
- здійснювати контроль отриманих знань.
Якісний, інформаційно наповнений і методично правильний зміст навчальних курсів - запорука успішного навчання учнів. Електронний навчальний курс містить текстову й графічну інформацію, відео та аудіо матеріали, вправи, практикуми. Високий ступінь наочності подання навчального матеріалу - одна з найсильніших сторін електронних навчальних матеріалів. Поєднуючи в собі різні способи передачі знань, електронний навчальний контент забезпечує прояв учнями всіх видів навчальної активності. Це значно покращує розуміння навчального матеріалу й підвищує якість навчання.
Дистанційне навчання в Україні, згідно з наказом МОН України від № 466 від 25 квітня 2013 року реалізується через систему дистанційного навчання, яка є частиною системи освіти України, з нормативно-правовою базою, організаційно оформленою структурою, кадровим, системотехнічним, матеріально-технічним та фінансовим забезпеченням, що реалізує дистанційне навчання на рівнях загальної середньої, професійно-технічної, вищої та післядипломної освіти, а також самоосвіти. Як зазначено у Положенні про дистанційне навчання п. 1. 4 «Метою дистанційного навчання є надання освітніх послуг шляхом застосування у навчанні сучасних інформаційно-комунікаційних технологій за певними освітніми або освітньо-кваліфікаційними рівнями відповідно до державних стандартів освіти…». Ефективною стала методика дистанційного навчання, що поєднує традиційні методи спілкування учителя та учня на уроках і факультативах, в аудиторії, а також синхронні (одночасні) і асинхронні (із затримкою в часі). Однією з форм навчання, яка активно використовується у ДН - змішана форма. Змішане навчання - це навчальна методологія, викладання і підхід, який поєднує в собі традиційні методи в класі з комп'ютерно опосередкованою діяльністю для навчання [9]. Така форма навчання надає можливість більшого використання додаткових інформаційних ресурсів, контролю за навчанням, об'єктивністю оцінювання. Синхронне (одночасне навчання у класі з учителем, але через Інтернет) і асинхронне (із затримкою в часі, тобто учні можуть частину завдань виконати після уроків).
Переваги електронної форми навчання:
- прискорення пізнавальних процесів учнів;
- поєднання різних видів навчальної активності;
- підвищення якості засвоєння знань;
- активізація творчих здібностей;
- формування в учнів адекватної самооцінки;
- актуальність отриманих знань;
- висока швидкість навчання.
Засоби: комп'ютерне забезпечення, мережа Інтернет, блог учителя.Елементи дистанційного навчання: програмне забезпечення навчального призначення; використання сервісів мережі Інтернет; безкоштовні відкриті системи (Moodle ).Використання блогів у навчально-виховному процесі з метою активізації пізнавальної діяльності школярів допомагає учителю організовувати пошукову діяльність учнів, залучаючи їх до знаходження, відбору й аналізу інформації [6]. Для полегшення участі педагогів у створенні блогів Корицька Г. Р. пропонує на допомогу «Пам’ятку вчителю-словеснику»[7]. З досвіду використання блогів на уроці української мови та літератури можна стверджувати, що використання блог - технологій у дистанційному навчанні позитивно впливає на якість уроку, адже можна використовувати матеріали усім учням, а не тільки зареєстрованим на платформі [16].
Питання розробки електронних навчальних курсів широко розглядається Запорізьким обласним інститутом удосконалення учителів післядипломної педагогічної освіти, який є одним із засновників веб-ресурсу «Школа сучасних знань»: http://www.zhu.edu.ua/mk_school/. Дистанційна (он-лайн) «Школа сучасних знань» орієнтована на допрофільну та профільну підготовку учнів і створена на платформі Moodle. Он-лайн школа має «Учительську», у якій розміщено матеріали для вчителів, також є кабінети освітньої галузі або навчальні кабінети з різних предметів. Розроблені електронні навчальні курси ( ЕНК) з української мови розміщені і функціонують на даному на порталі: з березня 2012 року - ЕНК [9] для 8 класу (режим доступу: http://www.zhu.edu.ua/mk_school/course/view.php?id=46); з грудня 2012 - створено окремий курс для 9 класу: http://www.zhu.edu.ua/mk_school/course/view.php?id=87).
Мета апробації дистанційних курсів "Українська мова. 8 клас" та "Українська мова. 9 клас": експериментальна перевірка можливостей електронного ресурсу з української мови для підтримки навчального процесу (на уроках та заняттях факультативу).
Форма навчання: дистанційна з учителем-куратором, змішана (гібридна).
Мета дослідження: ефективність та педагогічна доцільність використання дистанційного навчання, його вплив на підвищення рівня знань учнів з української мови.
Завдання апробації дистанційних курсів.
1.Перевірити функціональність:модулів; повідомлень у системі Moodle; аналіз ефективності різних форм роботи з учнями в режимі дистанційного навчання.
2. Перевірити інформаційно-змістове наповнення змісту модулів:
– оформлення текстових матеріалів, їх дизайн;
– актуальність запропонованих до виконання завдань;
– якість тестових завдань.
3. Провести корекцію завдань.
Використано методи: дослідницький, проблемно-пошуковий, інтерактивний.
Форми навчання: індивідуальні, групові, дистанційні.
Засоби: комп'ютерне забезпечення, сервіси Інтернет.
Навчання учнів української мови за очно-дистанційною формою навчання відбувалось на базі Мелітопольської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №11 Запорізької області. Учні розпочали навчатись дистанційно частково з 2012 року, у 2013-2014 н. р. пройшли навчання у дистанційному курсі з української мови ( 8 клас), у 2014-2015 р. закінчують навчання за курс 9 класу. Навчання здійснюється за рахунок додаткових занять з української мови.
В електронному курсі розроблено комплекс вправ, тестів для контролю та самоконтролю до уроків української мови у 8 класі.
Структура навчального модуля: матеріали для вивчення розташовані у модульному форматі: теоретична частина, практична частина, контроль знань. Увесь курс містить 35 модулів: І семестр -17 модулей, ІІ семестр-18. Термін навчання учнів 8 класу: 02.09.2013-30.05.2014 р. У 2014-2015р. навчання відбувається з тими ж учнями уже 9 класу, термін навчання: жовтень 2014-травень 2015р. Факультативні заняття проводяться 1 раз на тиждень у кабінеті інформатики ( за потребою) та у домашніх умовах. Оскільки учні працюють за змішаною формою навчання, то заняття проходять як у синхронному (одночасному) режимі навчанні, так і асинхронному.
Навчання учнів відбувалось у декілька етапів.
І етап – діагностичний. У ЗОШ №11 м. Мелітополя Запорізької області було проведено опитування учнів, колег, громадськості з питань дистанційного навчання. За результатами опитування учителів стало зрозумілим, що ДН потрібно у середній школі. 45% учителів виявили бажання користуватись уже створеними курсами для учнів з високим та достатнім рівнем знань ( тобто використовувати їх для підготовки до олімпіад, конкурсів, ЗНО. 25%- викорористовували б їх на заняттях факультативу, ще 17% – на додаткових заняттях, 15% – на курсах за вибором.
За результатами опитування учнів 7-11 класів стало відомо, що є значний запит на дистанційні курси, однак їх цікавлять ДК не тільки з української мови, а й з інших предметів (додаток 1). Анкетування батьків показало, що прослідковується тенденція до збільшення запиту на ДК серед учнів 8-11 класів. Зацікавленість у отриманні додаткових знань через ДК у 8 класу становить 10%, у 9 класі - 20%, у 10 класі - 25%,в 11 клас-45% опитаних (додаток 2)
Отже, з проведеного опитування можна зробити висновок, що потреба у дистанційних курсах у середній школі є як серед учнів, так і батьків. Залишається небагато: створювати такі дистанційні курси, які б допомагали і вчителю на уроці, і учням.
ІІ етап – організаційний. Учитель налагоджує співпрацю: з адміністрацією закладу; учителем, який викладає у класі українську мову; формує групи учнів для навчання; налагоджує зв'язок з батьками учнів; повідомляє орієнтовний розклад занять у дистанційному курсі; знайомить з критеріями оцінювання.
Для проходження навчання учні повинні зареєструватись на сайті «Школи сучасних знань», обрати вивчення предмету «Українська мова» та записатись на курс. Учитель, який буде навчати учня, повинен зарахувати його на навчання. Обов'язковим на першому занятті є поділ учнів на групи, виконання вхідного тестування учнів.
Створене навчальне середовище для учнів надає унікальні можливості учням для отримання знань, як самостійно, так і під керівництвом вчителів. У Запорізькій області запис на навчання здійснюється згідно заяв батьків через органи управління освітою та можна зареєструватись самостійно.
ІІІ етап – діяльнісний. Навчання учнів у дистанційному курсі. Контроль і перевірка знань. Навчання відбувається дистанційно, учні переважно виконують тести, відбувається спілкування он-лайн. Але основною перевагою дистанційної форми є суттєва додаткова свобода учня у виборі та реалізації своєї навчальної траєкторії
(ДК). Для спостереження за роботою учнів та контролю за їх діяльністю використано журнал оцінок. Учитель, якщо він є автором ДК, самостійно може добирати інформаційно-змістовий матеріал для вивчення теми, контролю знань. Під час розробки дистанційного курсу треба брати до уваги, що учні будуть знаходитись на відстані. Навчальні матеріали повинні супроводжуватись рекомендаціями до виконання. Бажано визначити час для он-лайн консультацій, під час яких учень зможе поставити питання учителю.
ІV етап. Корегування завдань дистанційного курсу (за потребою). Підведення підсумків навчання.
Результатом дистанційного навчання за змішаною формою навчання української мови є сторінка журналу оцінок (додаток 3).Для ефективного проведення уроків з використанням дистанційного курсу запропоновано рекомендації щодо їх підготовки [15].
Рекомендації щодо проведення уроку української мови за змішаною формою навчання
- Матеріально-технічне забезпечення.
- Комп'ютерний клас, підключення до мережі Інтернет.
- Мультимедійний екран, акустична система.
2. Рівень оволодіння учнями роботи на ПК.
- Моніторинг інформаційної компетентності учнів.
- Перевірка готовності учнів до роботи у комп’ютерному класі.
- Вироблення практичних навичок роботи у дистанційному курсі.
- Он-лайн консультування учнів.
3. Підготовка учнів до роботи у дистанційному курсі.
- Створення електронної скриньки учителя та учнів.
- Реєстрація користувачів (учнів та вчителя) на дистанційній платформі.
- Розміщення тек на робочому столі комп’ютера учнів та вчителя з додатковими матеріалами.
5. Електронні ресурси.
- Дистанційний центр ЗОІППО «Школа сучасних знань» http://www.zhu.edu.ua
- Авторський електронний курс з української мови для 8 класу
http://www.zhu.edu.ua/mk_school/course/view.php?id=46
6. Розробка технологічної карти уроку.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань у синхронному режимі
І. Організація класу.
- Налаштування робочого місця за комп'ютером.
- Відкриття робочої сторінки курсу.
- Інструктаж з безпеки життєдіяльності для учнів під час роботи на ПК.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
- Відтворення та корекція опорних знань.
- Повторення й аналіз основних фактів, подій і явищ.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу.
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
- Пояснення вчителя. Використання веб-ресурсів дистанційного курсу протягом уроку.
- Робота біля дошки.
- Виконання практичних завдань у курсі: модулі діяльності «Завдання», тест «Есе».
- Перевірка виконаних завдань у модулях. Демонстрація результатів роботи учнів на мультимедійному екрані.
- Робота над помилками.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Навчальне тестування.
VІ. Підведення підсумку уроку.
- Аналіз виконаних робіт та їх оцінювання.
- Результати роботи учнів у електронному журналі.
VІІ. Домашнє завдання. Виконання домашнього завдання в асинхронному режимі.
Підготувати лінгвістичне повідомлення. Форма відповіді «Один файл». Приклад уроку української мови у 7 класі за класно – дистанційною формою навчання . Режим доступу: [http://www.zhu.edu.ua/mk_school/course/view.php?id=79
Учитель готує заздалегідь до уроку : інформаційний матеріал для навчального модуля (теоретичний, практичний матеріал, творче завдання, тест, аудіо, відео записи) залежно від теми уроку, типу; глосарій, згідно теми уроку; інструкції щодо виконання завдань у класі та вдома; перевіряє виконані завдання та виконує роботу над помилками; знайомить учня з критеріями оцінювання робіт; здійснює підбір корисних посилань до вивчення теми; визначає термін виконання завдань;
Планування очно-дистанційного уроку, заняття факультативу здійснюється таким чином, щоб робота учнів 8-9 класів за комп'ютерами не перевищувала 20-25 хвилин.
Особливу увагу слід звернути на розробку тестових технологій у системі Moodle. Прикладом тесту як елементу навчання може бути тест із вибором однієї правильної відповіді та надання декількох спроб для виконання тесту. Навчальний тест – це сукупність завдань, орієнтованих на визначення рівня засвоєння невеликих за об’ємом тем, розділів, які надають можливість аналізу, а інколи і виправлення власних помилок [2].
Критерії для створення тестів:
- Однозначність завдань.
- Відповідність матеріалу у тестах тому, який вивчався.
- Неправильні відповіді мають конструюватись на основі типових і повинні бути правдоподібними.
- Унікальність.
5. Апробація створених тестів, удосконалення завдань, критеріїв оцінювання за складністю завдань.
6. Дієвість тесту (валідність): його повнота, охоплення матеріалу усієї теми, пропорційність завдань, чіткі питання.
7. Надійність: стабільність, стійкі показники при повторних вимірюваннях з допомогою одного й того ж тесту або рівнозначним йому(надійність зростає зі збільшенням кількості завдань).
8. Диференційованість: здатність тесту визначити учнів, які засвоїли матеріал на достатньому та високому рівнях, та тих учнів, які ще не справились із завданнями (Анісімов 2009, 6).
Зупинимось на видах тестів, які використані на уроці.
1.Тест як вид контролю та елемент навчання.
Тести використовуються переважно як вид контролю після вивчення теми, розділу курсу. Можливості Moodle дозволяють розглянути тести і як вид контролю, і як елемент навчання. На уроці використано тест як елемент контролю після вивченої теми. У розроблених електронних курсах з української мови для 8 - 9 класів переважно використано тести як елемент навчання.
2. Тест «Есе». Учень повинен виконати творчу роботу. Оцінювання відбувається у ручному режимі вчителем. Наприклад: «Переглянь відео фрагмент. Напиши твір-мініатюру за картиною І. Левітана "Осінь". Використай дієприкметники та дієприкметникові звороти»
3. Модуль діяльності «Завдання». «Робота з текстом за повістю І.Франка «Захар Беркут», «Морфологічний розбір дієприкметника»[4].
Можливості такого типу завдань: текст завдання можуть мати посилання на файли, архіви, містити елементи мультимедіа: відповідь учня приймається у вигляді файлу; оцінювання учнів бажано за 12-бальною шкалою; можливо налаштувати час виконання завдання; декілька спроб виконання. Як варіант можливим є самооцінювання роботи; включення чи заборона на відповідь після закінчення терміну виконання. Оцінка виставляється у електронному журналі після перевірки вчителем. Ресурси, які використано на уроці: URL- адреси, веб-сторінки, нотатки, теки, файли, глосарій.
Для роботи вчителя важливим є педагогічне діагностування, мета якого полягає у встановленні і вивченні ознак, що характеризують стан і результати процесу навчання, дозволяє на цій основі прогнозувати можливі відхилення, визначати шляхи їх попередження, а також коригувати процес навчання з метою підвищення якості його результату. Діагностування включає контроль, перевірку, оцінювання, накопичення статистичних даних, їх аналіз, розглядає результати з урахуванням способів їх досягнення, виявляє тенденції, динаміку дидактичного процесу. Здійснення контролю за дистанційним навчанням дозволяє зібрати об'єктивну інформацію про перебіг навчання, внести корективи до інформаційно-змістового наповнення курсів, терміну виконання, обсягу завдань тощо. В умовах очно-дистанційного навчання учитель-наставник повинен переглядати виконані завдання, мотивувати учнів до кращих результатів.
Результати апробації навчання у дистанційному курсі показали, що більшість учнів зацікавлені у навчанні за дистанційною формою навчання (додаток 1).Узагальнення анкет учнів показало наступне: учням подобається працювати дистанційно; школярі аналізують завдання, намагаються знайти відповіді у наданому в курсі матеріалі; із задоволенням виконують тестові завдання в реальному часі.Проблеми виникали під час виконання творчих завдань.
Висновок. Дистанційне навчання сприятиме виробленню в учнів самостійності, відповідальності, умінню самостійно здобувати потрібну інформацію, вчитись культурі спілкування у мережі Інтернет, користуватися соціальними сервісами. Навчання учнів на відстані виявило і ряд проблем: не всі учні приступили до виконання завдань; школярі виконують переважно тести, а творчі вправи залишаються поза увагою.
Таким чином, за результатами проведеного дослідження, можна стверджувати, що запропоновані електронні навчальні курси з української мови є раціональними, так як: розширюють можливості традиційного навчання; роблять навчальний процес більш різноманітним; дозволяють збільшити інтерес до української мови та покращити якість знань учнів; підвищити ефективність їх самостійної роботи, рівень мотивації до навчання, ефективність управління навчальним процесом та об’єктивність оцінки знань учнів; удосконалити методику викладання української мови в нових умовах; стимулювати розвиток інтелектуального потенціалу учнів; автоматизувати процес контролю та оцінювання здобутків учнів.
Перспектива роботи: продовження функціонування авторської педагогічної майстерні для розробників дистанційних курсів з української мови у Запорізькій області; проведення педагогічного експерименту та удосконалення дистанційних курсів для їх використання на уроках української мови та заняттях факультативу [1].
Література
- Авторська педагогічна майстерня дистанційного навчання учителів української мови Запорізької області. [Електронний ресурс] / Г. Р. Корицька, Г.А. Шиліна. Режим доступу : http://maisterniadista.ucoz.ru/
- Андреев А.В., Андреева С.В, Доценко И.Б.(2008). Практика электронного обучения с использованием Moodle. Таганрог.С.85
- Биков В .Ю., Кухаренко В.М., Сиротенко Н.Г., Рибалко О.В., Богачков Ю.М. Технологія розробки дистанційного курсу: [Навчальний посібник] / За ред. В. Ю. Бикова та В.М. Кухаренка. – К.: Міленіум, 2008. – 324 с.
- Ю. М. Богачков, В. Ю. Биков, В. О. Красношапка, В. М. Кухаренко, Ю. Я. Пасіхов, 2009. ISSN 2076-8184. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. №5 (13). Режим доступу до журналу: http://www.ime.edu-ua.net/em.html
- Ю. М. Богачков, 2011 ISSN 2076-8184. Інформаційні технології і засоби навчання. 2011. №6 (26). Режим доступу до журналу: http://www.journal.iitta.gov.ua
- Корицька Г. Р. Камертон філолога [Електронний ресурс] / Г.Р. Корицька. – Режим доступу : http://korycja50.blogspot.com.
- Корицька Г.Р. Сучасні мережеві педагогічні технології в навчанні учнів української мови: блог-технології / Г.Р. Корицька // Теоретична і дидактична філологія : збірник наукових праць. – Випуск 18. – Переяслав-Хмельницький, 2014. – С. 51-55.
- Кучерук О.А. Основні напрями розвитку електронної лінгводидактики / О.А. Кучерук // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2014. – Т. 41. – № 3. – С. 83-91. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1054/799#.VGdGJrQ4WFs.
- В. М. Кухаренко. Про змішане(гібридне) навчання. Електронний ресурс: [http://kvn-e-learning.blogspot.com/2014/06/blog-post.html]
- Шиліна Г. А. Створення та упровадження електронного навчального курсу за авторською програмою факультативу «Українська мова» для 8 класу / Галина Анатоліївна Шиліна // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2013. – № 3. – С. 3 – 38.
- Шиліна Г. А. Застосування дидактичних засобів Moodle для забезпечення дистанційного навчання української мови / Галина Анатоліївна Шиліна // Українська мова і література в школах України. – 2014. – № 5. – С. 21–27.
- Шиліна Г. А. Процес створення та апробації електронного навчального курсу з української мови в 9 класі / Галина Анатоліївна Шиліна // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. 2014. – № 4 (52) – С. 48 – 54.
- Шиліна Г. А. Дидактичні основи дистанційного навчання в допрофільних класах середньої школи / Галина Анатоліївна Шиліна // Наукові записки Бердянського педагогічного університету. Педагогічні науки: зб. наук. пр. – Випуск 3. – Бердянськ: БДПУ, 2014. – С. 300 – 306.
- Шиліна Г. А. Розробка вимог до дистанційних курсів з української мови у середній школі – завдання авторської педагогічної майстерні / Галина Анатоліївна Шиліна // Теоретична і дидактична філологія. Збірник наукових праць. – Випуск 18. Переяслав-Хмельницький, 2014. – С.145 – 150.
- Шиліна Г. А. Класно-дистанційна форма навчання на уроках української мови та заняттях факультативу у допрофільних класах середньої школи / Галина Анатоліївна Шиліна // Дивослово. – 2014. – № 10 (691). – С. 2– 8.
- Шиліна Г.А. Дистанційне навчання на уроках української мови [Електронний ресурс] / Г.А. Шиліна. – Режим доступу: http://shilina-galina.blogspot.com/p/blog-page_11.html).
Додаток 1.Опитування учнів 7-11 класів щодо потреби у ДН
Додаток 2.Опитування батьків, щодо потреби дистанційного навчання учнів 8-11 класів
Додаток 3.Сторінка журналу оцінок
Додаток 4. Модуль діяльності «Завдання»
Матеріали з досвіду роботи
1.Тема майстер-класу: "Дистанційне навчання на уроках української мови".
2.Приклади застосування дистанційного курсу на уроках української мови.