Загальне
Колонтаєвський О.П.
Харківський національний університет міського господарства імені О.М.Бекетова
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ
ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Ефективність дистанційного навчання студентів в значній мірі залежить від організації навчального процесу та мотивації студентів до вивчення навчального матеріалу та своєчасного виконання завдань дистанційного курсу (ДК), що вивчається студентами.
Організація роботи студентів повинна забезпечити рівномірне навантаження при роботі в ДК, постійний контакт студентів з викладачем та їх підтримку (мотивування).
Без використання психолого-педагогічних прийомів це неможливо. І сам ДК буде лише сховищем інформації, ще не спонукає студентів до освоєння знань, розвитку.
Для вдалої мотивації до навчання в ДК необхідно визначити систему цілей навчання (первинні та загальні), зробити акцент на важливість навчального матеріалу для вивчення інших тем та навчальних дисциплін (міждисциплінарні зв’язки), а також для майбутньої професійної діяльності студентів. Необхідно проводити відбір змісту ДК у відповідності з пізнавальними вимогами студентів, з одночасним забезпеченням професійної спрямованості змісту ДК. Також важливо встановити оптимальний рівень вимог до дисципліни, що вивчається в ДК, бо значне підвищення рівня приводить до того, що успішність у навчанні досягається дуже рідко и навпаки – занижені вимоги не мотивують до навчання [1].
Готуючи інформацію для студентів в ДК слід приділяти увагу на полегшення для студентів процесу ознайомлення з нею, швидкість сприйняття та переробки студентами інформації. В цьому може допомогти побудова ДК з використанням гіперпосилань.
На практиці, вдало побудований глосарій суттєво полегшує освоєння навчального матеріалу, заощаджуючи час на пошуку роз’яснень до термінів. Додаткову інформацію слід розміщувати під основною. Невдалим є пропозиція студентам самостійно шукати додаткову інформацію в мережі Інтернету. Більша частина студентів ДК обмежуються інформацією, що є в ДК. Виключенням є, безумовно, виконання певних завдань творчого характеру. Також слід пам'ятати про вимоги до формату матеріалів з урахуванням вимог візуального сприйняття. Як відомо, найкраще сприймається матеріал невеликими частинами. Це до 1,5 розміру екрану.
Сприйняття та освоєння інформації в ДК в значній мірі залежить від вдалої систематизації інформації, від використання в матеріалах ДК рисунків, структурно-логічних схем, алгоритмів, графів, моделей и т.п. (але не перевантажити навчальні матеріали, бо це вже буде заважати розвитку здатності до абстрагування).
Розміщення тем з конспекту лекцій без їх адаптації до ДК не допустимо, бо, по-перше, з урахуванням сприйняття інформації з екрану пункти лекції потрібно розділити на логічні частини, які б добре було опрацювати студентам ДК. По-друге, частину текстової інформації необхідно замінити схемами або таблицями, що допоможе студенту аналізувати та систематизувати навчальний матеріал. По-третє, необхідно зацікавити студентів у вивченні теорії надавши приклади її використання на практиці (можливо указавши на зв'язок з практичною роботою, завданнями ДК, або з цілями вивчення курсу).
Активізації роботи студентів допомагає включення останніх в групову роботу, а також можливість давати оцінку роботі інших студентів (як наприклад в семінарі). Важливе значення має самооцінка знань, яку студент може отримати під час проходження учбових тестів, виконання занять (в системі Moodle) тощо. Використання останніх дозволяє спонукати студентів ДК до більш якісного опрацювання теорії.
Психологічно людина більш охоче виконує менші завдання. Це слід враховувати при розробці завдань, навчальних тестів. Це також дає змогу студентам самостійно розподілити свій час на вивчення окремого ДК з урахуванням своєї загальної навчальної загрузки.
Важливо також оцінювати окремі роботи в рамках ДК, а не давати оцінку цілому блоку завдань. Виконання контрольних або курсових робіт слід організувати як окремі логічні блоки, за успішне виконання яких студент ДК отримує бали. Для перевірки частин контрольних робіт доцільно використання такого елементу курсу як відповідь у вигляді файлу.
Також важливо завжди відразу давати оцінку роботі студента ДК, наприклад, в рамках позиції «відгук» в завданнях. В рамках ДК рівень самоконтролю у студентів менше ніж на традиційних курсах, менша відповідальність та задоволеність навчанням. Не зайвим буде розміщення в ДК блоків з оцінками проходження тестів, блоку «Найактивніші користувачі» та індикатору виконання завдань курсу.
Крім того, основною психологічною проблемою дистанційного навчання є спілкування (емоційна взаємодія) між викладачем і студентами, а також між самими студентами [2]. При використанні чату та підписки студентів ДК на форуми курсу покращується зворотній зв'язок в рамках ДК, але проблема емоційної взаємодії не вирішується, що є основною причиною соціально-емоційної незадоволеності процесом взаємодії в ДК.
Вирішення цієї проблеми може істотно підвищити результативність дистанційного навчання. Цьому може сприяти використання програм для інтерактивного спілкування викладача та студента таких як Скайп та інших, але інтерактивне спілкування викладача займає набагато більше часу ніж використання чату.
Список використаних джерел
- Дистанційне навчання: психологічні засади : монографія / [М.Л. Смульсон, Ю.І. Машбиць, М.І. Жалдак та ін.]; за ред. М.Л. Смульсон. — Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. — 240 с.
- Психологічно-організаційні осоливості дистанційної форми навчання в сучасних умовах. С.В. Мельніченко, Г.М. Ржевський, В.П. Роганов. [Электронный ресурс]. – Режим доступу: http://dist.knteu.kiev.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=136:nauka-6&catid=14&Itemid=153