Загальне
Плотнікова С.В.
Донецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №41
ДЕЯКІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ MOODLE
ПРИ ВИВЧЕННІ ІНФОРМАТИКИ
У ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ ШКОЛІВведення нових стандартів освіти припускає формування в школі такого навчального середовища, яке мотивуватиме учнів самостійно шукати й обробляти інформацію, обмінюватися нею, орієнтуватися в інформаційному просторі. У сучасних умовах одним із пріоритетних напрямків модернізації навчання є дистанційні навчальні технології. Застосування дистанційного навчання на платформі Moodle дозволяє істотно полегшити викладання предмета шляхом часткового або повного перенесення окремих тем у дистанційну форму, підвищити ефективність викладання через підвищення наочності, доступності матеріалу, контрольованості степені його засвоєння, можливості самостійної роботи.
Багато уваги приділяється застосуванню Moodle у навчанні дорослих, у професійній освіті, у профільних класах загальноосвітньої школи; однак залишаються мало вивченими механізми ефективного використання можливостей Moodle при навчанні учнів початкової і основної школи взагалі та інформатики зокрема.
Тим не менш, безумовний прогресивний характер дистанційних технологій навчання, великий навчальний потенціал системи управління навчанням Moodle, а також практична нерозробленість цих питань дозволяє визначити проблему: які особливості використання Moodle для організації навчання інформатики на кожному ступені загальноосвітньої школи (ЗОШ).
Система дистанційного навчання Moodle забезпечує найбільш широкий спектр можливостей для створення навчального курсу, дає можливість використання великої кількості зручного та корисного матеріалу, наочностей, практикумів, динамічних моделей та презентацій, елементів зворотнього зв’язку. Проте при впровадженні Moodle у навчальний процес ЗОШ необхідно врахувати вікові та індивідуальні особливості учнів, рівень володіння умінням працювати з різними видами інформації за допомогою комп’ютера, користуватися стандартними системними та прикладними програмами.
Зважаючи на викладене вище, було поставлено наступні задачі:
- виявити дидактичні основи використання Moodle при вивченні інформатики у ЗОШ;
- обґрунтувати принцип відбору елементів для створення дистанційного модуля;
- визначити оптимальну структуру курсу для вивчення інформатики у ЗОШ.При розробці курсу дистанційного навчання для школярів необхідно використовувати ряд факторів: вікові та індивідуальні особливості учнів, забезпечення доброзичливої та тактичної форми звернення до учня, можливість повторного звернення до курсу. Безумовно, при розробці курсів необхідно враховувати чітку орієнтацію на вік потенційних учнів. Стиль викладення, ілюстрування курсу, завдання, організація процесу навчання визначаються віковими особливостями учнів та їх рівнем володіння ІКТ.
При плануванні уроків з використанням дистанційних технологій треба обов’язково визначати тривалість дистанційного уроку, виходячи з вікової категорії учнів. Безперервна робота з екраном ПК повинна бути не більше:
- для учнів X - XI класів на 1-й годині занять до 30 хвилин, на 2-й годині занять - 20 хвилин;
- для учнів VIII - IX класів - 20 - 25 хвилин;
- для учнів VI - VII класів - до 20 хвилин;
- для учнів II - V класів - 15 хвилин [1].Пропорції між оригінальними програмними засобами та стандартними системними і прикладними програмами змінюються з віком дітей. Є певні вимоги до викладення навчального матеріалу: матеріал має бути детально викладеним і добре структурованим відповідно до рівня початкової підготовки користувача дистанційного курсу Moodle.
Можливо, виникне думка, що сучасне покоління дітей є більш компетентними, ніж сучасні дорослі, у використанні комп’ютерів. Частково це правда. Проте не варто перебільшувати, адже частіше за все дії за комп’ютером у сучасних школярів зводяться до ігор, перегляду забавних картинок і відео, спілкуванню в соціальних мережах, а корисні при здійсненні дистанційного навчання навички не сформовані.
Учитель може на свій розсуд використовувати як тематичну, так і календарну структуризацію курсу. При календарній структуризації кожний тиждень вивчення курсу представляється окремою секцією, така структуризація дозволяє учням правильно планувати свою навчальну діяльність.
При використанні технології дистанційного навчання нерідко доводиться спілкуватися у режимі, близькому до реального часу, проте чат та інші засоби оперативного спілкування не рекомендуються для навчальних комунікацій молодших школярів (іноді навіть учнів середніх класів), які ще не мають навичок оперативного клавіатурного набору й адекватного рівня грамотності.
З точки зору використання в освітньому процесі ресурси Moodle достатньо різноманітні та дозволяють здійснювати безперервний контроль засвоєння матеріалу теми, що має значно підвищувати ефективність навчання. Проте виникає проблема в оперативному зв’язку учитель-учень. У класі учитель має можливість виправити помилку учня і вказати йому, на що звернути увагу. Цілісна картина рівня знань, умінь та навичок школяра складається безпосередньо у класі за 5-7 хвилин, а при застосуванні дистанційної технології цей процес пролонгований у часі, тому не такий ефективний.
На основі системи управління навчанням Moodle можна реалізувати нові освітні технології, створювати уроки, враховуючи індивідуальні особливості кожної дитини. Наприклад, реалізуючи здоров’язберігаючі технології, можна вставляти в урок музичні паузи, вправи для очей, фізкультхвилинки. Учень може працювати у своєму темпі, повертаючись до найбільш важливих для нього моментів, перероблювати завдання, одразу бачити результат своєї роботи завдяки автоматичній перевірці. Досвід показує, що навчання з використанням Moodle здається учням більш цікавим та повним, цьому сприяють заохочення відзнаками, перевірка знань за допомогою ігор, багато наочностей, різноманітні види роботи.
При вивченні шкільного курсу інформатики у загальноосвітній школі доцільно використовувати наступну структуру уроку:
- мотиваційний блок (чітко визначені цілі, практичне застосування теми);
- інструктивний блок (рекомендації з виконання завдань, уроку);
- інформаційний блок (система інформаційного наповнення);
- контрольний блок (система тестування і контролю);
- комунікативний і консультативний блок (система інтерактивної взаємодії учасників дистанційного курсу з учителем та між собою).При розробці розділів занять доцільно дотримуватись наступних рекомендацій.
- Стислість і наочність: текст необхідно викладати стисло та ілюструвати наочним матеріалом (малюнки, схеми, таблиці, діаграми і т.п.)
- Розмір: розмір одного розділу не має перевищувати двох екранів.
- Зміна видів діяльності: у кожному розділі заняття має бути присутня зміна виду діяльності. Найкращий варіант – 1 інтерактивний елемент в кожному розділі. Цей елемент не повинен бути просто наочним матеріалом, він повинен бути направленим на залучення учня в активну діяльність.
- Обґрунтованість: кожний анімаційний або інтерактивний інструмент повинен використовуватися обґрунтовано. Не повинно бути «мультимедіа заради мультимедіа»
- Акцентування: рекомендується використовувати додаткове оформлення для прикладів і приміток.
- Додатковий матеріал: регулювати розмір розділу можна винесенням необов’язкового для вивчення матеріалу у додатковий. При цьому ще одна дуже важлива функція додаткового матеріалу: вибудовування індивідуальної освітньої траєкторії [2].
Враховуючи вікові особливості учнів, до дистанційного курсу, створеного для підтримки вивчення курсу інформатики у початковій школі, доцільно включити наступні елементи: напис, текстова сторінка, веб-сторінка, відеолекція, презентація, посилання на веб-сторінку, ігри, деякі види тесту. Значна частина курсу має носити ігрову форму, оптимальну для дитячого сприйняття.
Для школярів наступного ступеня загальноосвітньої школи кількість елементів системи управління навчанням Moodle, які необхідно включити до курсу, збільшиться у зв’язку з віковими особливостями учнів, рівнем їх базової підготовки з інформатики (до вказаних вище можна додати посилання на файл і каталог, урок, завдання, усі види тесту, глосарій, вибір).
При розробці курсу для старших класів можна використовувати майже всі елементи Moodle, що створить унікальне навчально-пізнавальне середовище, яке відповідатиме пізнавальним потребам учнів і стандартам освіти. Особливої уваги у курсі для старшокласників слід приділити елементам групової взаємодії: Вікі, семінар, форум, чат.
Практика використання Moodle при вивченні інформатики у загальноосвітній школі переконливо доводить, що цю систему можна ефективно використовувати для будь-яких вікових груп учнів.
Список використаних джерел
- Державні санітарні правила та норми "Влаштування і обладнання кабінетів комп'ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп'ютерах" ДСанПіН 5.5.6.009-98, 30.12.1998, ст. 9
- Анисимов А.М. Работа в системе дистанционного обучения Moodle. Учебное пособие. 2-е изд. испр. и дополн. – Харьков, ХНАГХ, 2009. – 292 стр.