Загальне
Забалуєва В.А., Щербина О.А.
Київський національний університет будівництва і архітектури
OneNote як засіб створення електронних конспектів і завдань у Moodle
Нещодавно застосунок OneNote, що входить до складу Microsoft Office, став безкоштовним [1]. Відтепер його можна вільно завантажувати з сайту Microsoft і встановлювати на комп'ютери, планшети і смартфони з операційними системами Windows, Apple iOS, Symbian Belle (Nokia Belle) і Android, тобто практично на будь-якому пристрої. До того ж OneNote існує як у десктоп-, так і у веб-версії, а файли OneNote зберігаються в хмарному сховищі OneDrive і можуть автоматично синхронізуватися з файлами на локальних пристроях.
Все це є приводом для того, щоб ще раз проаналізувати можливості цього вже давно відомого, але ще недостатньо оціненого і вживаного застосунку. Хоча OneNote проектувався як інструмент для роботи з нотатками, у цій програмі є набагато більше можливостей, ніж багато дехто уявляє. Тому для багатьох користувачів, які раніше незаслужено обділяли увагою цю програму, вона згодом стає справжнім відкриттям.
В цій роботі ми розглянемо використання OneNote для створення електронних конспектів лекцій, в тому числі мультимедійних.
Взагалі, говорячи про конспект лекцій, ми можемо мати на увазі дві різні речі. Конспектом лекцій ми називаємо результат роботи студента, який, слухаючи лекцію, її конспектував, тобто робив для себе відповідні записи, нотатки тощо. Також конспектом лекцій називають результат роботи викладача, який створив для своїх студентів невеличкий посібник, що містить основні положення його лекційного курсу. Так ось, OneNote об'єднує ці два поняття в одне, бо може служити для створення конспекту лекцій і викладачу, і студенту.
Для цього OneNote має в своєму складі всі необхідні інструменти, що дозволяють створювати довільну ієрархічну розгалужену структуру блокнотів, розділів і сторінок, яка відповідає структурі теми, що розглядається. На цих сторінках можна в довільному порядку розміщувати текст і графіку, рукописні написи і малюнки стилусом та будь-які файли, в тому числі мультимедійні. Тобто документ OneNote по суті є універсальним контейнером, що забезпечує зберігання, наочне представлення і зручний доступ до різноманітних ресурсів, а також їх створення.
Рис. 1. Приклад документу OneNote
Зокрема, він має власні інструменти для додавання скріншотів довільних фрагментів екрану (рис. 2). Можна навіть здійснити розпізнавання тексту на скріншоті, фотографіїабо малюнку, який після цього стає доступним для вбудованої системи пошуку. Є навіть можливість пошуку слів у голосових повідомленнях, щоправда серед мов, де це реалізовано, української та російської поки що нема.
Рис. 2. Засоби створення скріншотів у OneNote
OneNote має власні засоби запису звуку і відео з мікрофона та веб-камери (рис. 3). Причому, якщо під час запису робити помітки стилусом, то при відтворенні звуку або відео ці помітки виділятимуться синхронно з записаним звуком. Якщо ж самому виділити таку помітку, то звуко- або відеозапис можна відтворити саме з моменту створення виділеної помітки.
Рис. 3. Засоби запису звуку і відео
Взагалі, порівнюючи текстові та мультимедійні варіанти конспекту лекцій, ми завжди приходимо до висновку, що мультимедійний варіант краще підходить для першого ознайомлення студента з матеріалом, що вивчається. Для повторення вивченого краще підходить текстовий варіант конспекту, з яким кожний студент може працювати в своєму власному темпі (а не в темпі лектора), читаючи його, де треба, «по діагоналі», пропускаючи відоме і детальніше зупиняючись на ще не достатньо засвоєному.
Враховуючи це, студентам часто пропонують два варіанти конспекту: мультимедійний і текстовий, а деякі програмні засоби [2] дозволяють студенту самому експортувати текстовий варіант з мультимедійного конспекту. Перевагою використання OneNote є те, щотут текстова і мультимедійна складові поєднані в одному документі, з яким кожен має змогу працювати по-своєму. OneNote має навіть готові шаблони (рис. 4) для створення різних типів лекцій та інших корисних документів.
Рис. 4. Деякі шаблони OneNote
Дуже корисною функцією OneNote є можливість помічати розміщені у ньому матеріали певними тегами, наприклад: Важливо, Визначення, Питання, Запам'ятати, тощо (рис. 5). Цей список тегів можна поповнювати своїми власними, а потім можна легко зробити вибірку-звіт по тегам. Так студент може згрупувати разом найбільш важливі елементи свого конспекту, визначення основних понять, питання, які треба буде задати викладачу під час консультації тощо.
Рис. 5. Теги OneNote
Ще однією перевагою електронного конспекту, створеного в OneNote, є те, що, на відміну від багатьох інших засобів, які дозволяють студенту лише переглядати створений викладачем конспект або, в кращому випадку, робити у ньому невеликі помітки, тут можливості студента нічим не обмежені, бо студент має ті самі можливості, що і викладач. Він може як завгодно його переробляти і доповнювати у відповідності до своїх потреб. Можна, наприклад, принести планшет зі створеним викладачем конспектом на його справжню лекцію, щоб там доповнити конспект звуко- і відеозаписами, фотографіями тощо.
Враховуючи простоту, з якою студенти можуть ділитися один з одним документами OneNote через хмарне сховище, роботу з конспектом, в процесі якої він може доповнюватися ілюстративним матеріалами з інших джерел, можна здійснювати і колективно. Це цілком відповідає духу педагогіки соціального конструктивізму [3], покладеного в основу Moodle.
Варто зазначити, що нещодавно було створено цілий ряд плагінів [4] для інтеграції Moodle та MicrosoftOffice 365, які, зокрема, полегшують використання OneNote, наприклад, у діяльності типу Завдання, де викладач може пропонувати студенту виконати завдання безпосередньо в документі OneNote, який вже на початку може містити необхідні для виконання цієї роботи елементи. Подальший діалог між викладачем і студентом чи студентами може відбуватися не тільки через Moodle, а й через OneNote.
Все це відкриває багато нових можливостей перед користувачами Moodle, особливо враховуючи недавнє підписання рамкової угоди між Microsoft та МОН України, якою зокрема передбачається безкоштовне надання MicrosoftOffice 365 студентам та викладачам українських вишів [5].
Отже, застосунок OneNote має в своєму складі достатній набір засобів, що дозволяє створювати дуже зручні у використанні електронні мультимедійні конспекти лекцій, з якими студенти можуть працювати індивідуально, так і колективно, додаючи в них при бажанні власні помітки, тексти, файли, тощо і обмінюватися між собою результатами цієї роботи через хмарне сховище OneDrive. Всеце вигідно відрізняє OneNote від інших засобів подібного призначання.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Microsoft: OneNote стал бесплатным и доступен для Maс. // [Електрониий ресурс]. Режим доступу:http://www.ferra.ru/ru/games/news/2014/03/18/onenote-for-mac/#.VU5De5OOM4c
2. Аврамчук А.М., Щербина О.А. Огляд програмних засобів для створення мультимедійного контенту. // [Електрониий ресурс]. Режим доступу: http://2014.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=32
3. Pedagogy. // [Електрониий ресурс]. Режим доступу: https://docs.moodle.org/28/en/Pedagogy
4. MoodlePlugins. // [Електрониий ресурс]. Режим доступу: https://moodle.org/plugins/search.php?s=office+365&search=Search+plugins
5. МОН та компанією "Майкрософт Україна" підписано рамкову угоду щодо програмного забезпечення ВНЗ. // [Електрониий ресурс]. Режим доступу: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=247923534&cat_id=244277212