Загальне
Триус Ю.В.
Черкаський державний технологічний університетХмарні сервіси і система MOODLE: інтегрування і підтримка
Вступ. Університети багатьох країн світу активно використовують web-орієнтовані системи підтримки навчання для надання освітніх послуг у глобальній мережі Internet з використанням вільнопоширюваної системи MOODLE [1]. Останнім часом для підтримки роботи цієї системи, а також розширення функціоналу її підсистем і ресурсів, активно використовуватися хмаро-орієнтовані сервіси, застосування яких відкриває ВНЗ нові можливості для організації освітнього процесу.
Постановка проблеми. Серед основних підходів до підтримки і розширення системи MOODLE з використанням хмарних сервісів можна виділити такі:
1. Інтегрування системи MOODLE, розгорнутої на серверах ВНЗ, з хмарними сервісами Google, Microsoft, Amazon, Dropbox та ін., для зберігання і синхронізації змін навчальних матеріалів великого об’єму (відеолекцій, презентацій, записів вебінарів тощо);
2. Надання провайдерами хмарних послуг системи MOODLE як SaaS-рішення (програмного забезпечення) або PaaS-рішення (платформи) на безкоштовній і/або платній основі;
3. Інтегрування курсів, розроблених в системі MOODLE, з електронними навчальними курсами, розробленими за допомогою інших LMS (CMS, LCMS), а також обмін навчальними матеріалами між ними;
4. Розширення функціоналу системи MOODLE за рахунок використання популярних хмарних сервісів, зокрема для проведення телеконференцій, вебінарів, організації он-лайн спілкування, навчальних і професійних спільнот тощо.
Якщо питанням інтегрування системи MOODLE з сервісами Google Apps [2] і Microsoft Office 365 [3] присвячена значна кількість публікацій дослідників ІКТ навчання (див., зокрема [4], [5]), то іншим зазначеним вище підходам приділяється недостатня увага.
У доповіді аналізуються зазначені вище підходи до підтримки і розширення системи MOODLE з використанням хмарних сервісів.
Основна частина. Розглянемо більш детально основні підходи інтегрування і підтримки системи MOODLE в мережі Internet.
1. Інтегрування системи MOODLE з хмарними сервісами.
Інтегрування системи MOODLE з хмарними сервісами забезпечується через репозиторії (repositories), доступ до яких здійснюється через панель адміністратора і розділи меню «Керування сайтом/Плагіни/Репозиторії». Репозиторії надають можливість користувачам завантажувати файли різних типів і форматів із різних зовнішніх сховищ. Перелік включених (активованих) репозиторіїв системи MOODLE доступний через панель адміністратора і розділи меню «Керування сайтом/Плагіни/Огляд плагінів».
Загальну характеристику хмарних сервісів, що інтегруються з системою MOODLE, та відомості про процес їх підключення до системи можна знайти на офіційному сайті цієї ситеми: https://docs.moodle.org/24/en/Repositories. У таблиці 1 подано загальну характеристику найбільш популярних хмарних сервісів, що інтегруються з системою MOODLE версії 2.5.
Таблиця 1.
Загальна характеристика хмарних сервісів, що інтегруються
з системою MOODLE
Назва ресурсу
URL-адреса ресурсу
Призначення
Alfresco repository
repository_alfresco
Alfresco – унікальна платформа, на базі якої можлива побудова рішень самого широкого спектру призначення: систем електронного документообігу, систем автоматизації бізнес-процесів та управління проектами, порталів, архівів, систем публікації інформації в соціальних мережах, систем організації спільної роботи співробітників, партнерів по бізнесу і клієнтів, а також багато іншого.
Box
repository_boxnet
Box – ресурс, що надає можливість ділитися, управляти і спільно працювати з корпоративною інформації, забазпечує співробітникам фірми надійно працювати у команді, з клієнтами та партнерами на будь-якому пристрої, в будь-якому місці. Box є безпечною платформою для зберігання конфіденційних документів.
Dropbox
repository_dropbox
Dropbox - хмарне сховище даних, що надає можливість користувачам зберігати свої дані на серверах у хмарі і ділитися ними з іншими користувачами в мережі Internet за допомогою клієнта або з використанням веб-інтерфейсу через браузер. Робота ресурсу побудована на синхронізації данних. При установці клієнтського програмного забезпечення Dropbox на комп'ютері створюється папка синхронізації. Хоча головний акцент технології робиться на синхронізацію і обмін інформацією, Dropbox веде історію завантажень, щоб після видалення файлів з сервера була можливість відновити дані.
EQUELLA repository
repository_equella
EQUELLA – цифровий репозиторій, який забезпечує єдину платформу для розміщення навчальних матеріалів, результатів досліджень, матеріали засобів масової інформації, а також зміст бібліотеки. EQUELLA була розгорнута для колекцій авторських ресурсів, науково-дослідних матеріалів, управління і подання матеріалів через веб-сайти та портали. EQUELLA в даний час використовується школами, університетами, коледжами, відділами освіти, державними установами і корпораціями по всьому світу.
Flickr
repository_flickr
Flickr - фотохостинг, призначений для зберігання і подальшого використання користувачем цифрових фотографій і відеороликів. Є одним з перших Web 2.0 сервісів. Один з найпопулярніших сайтів серед блогерів для розміщення фотографій.
Google Drive
repository_googledocs
Google Drive – ресурс, що надає можливість користувачу завантажувати файли з його аккаунту в хмарному сервісі Google Drive. Google Drive надає користувачу безкоштовно 15 ГБ простору для зберігання фотографій і малюнків, текстових документів і таблиць, аудіо- та відеофайлів тощо. Google Drive надає спільний доступ до файлів і папок, щоб інші користувачі могли переглядати, редагувати і завантажувати файли.
Merlot.org
repository_merlot
Merlot – колекція вільних і відкритих освітніх ресурсів для навчання, що використовується міжнародним співтовариством у галузі освіти. Колекція Merlot складається з більш ніж 40000 навчальних матеріалів у 19 різних категоріях, які можна знайти і переглянути.
Picasa web album
repository_picasa
Picasa – безкоштовна програма-органайзер для роботи з цифровими фотографіями і відеоматеріалами. Це програмне забезпечення, за допомогою якого можна шукати, переглядати, редагувати, друкувати фотографії і обмінюватися ними, перетворювати фотографії в "фільм" або колаж, створювати слайд-шоу і багато іншого. Програма сканує весь жорсткий диск або вказані користувачем папки, індексує всі фотографії, графіку та відео файли, сортує їх у візуальні альбоми, впорядковані по датах, при цьому розташування фотографій у файловій системі не змінюється.
Amazon S3
repository_s3
Сервіс Amazon Simple Storage Service (Amazon S3) - це надійний засіб зберігання об'єктів, яке легко масштабується. Amazon S3 зручний у використанні, оснащений простим веб-інтерфейсом і надає можливість зберігати і отримувати будь-який обсяг даних з будь-якої точки мережі Internet. Сервіс Amazon S3 можна використовувати як окремо, так і в поєднанні з іншими продуктами AWS, наприклад з Amazon Elastic Compute Cloud (Amazon EC2), Amazon Elastic Block Store (Amazon EBS) або Amazon Glacier. Також підтримуються сторонні репозиторії і шлюзи сховищ. Amazon S3 має багато галузей застосування - від хмарних додатків, розподілу контенту, резервного копіювання та архівації до аварійного відновлення та аналізу великих обсягів даних.
WebDAV repository
repository_webdav
WebDAV (Web Distributed Authoring and Versioning) або просто DAV – набір розширень і доповнень до протоколу HTTP, що підтримують спільну роботу користувачів над редагуванням файлів і керування файлами на віддалених веб-серверах. DAV застосовується як мережева файлова система. Крім того, DAV широко застосовується в якості протоколу для доступу через Інтернет і маніпулювання вмістом систем документообігу (document management system). Ще однією важливою метою DAV є підтримка роботи розподілених команд з розробки програмного забезпечення.
Вікімедіа
repository_wikimedia
Wikimedia – глобальний рух, чия місія полягає у тому, щоб принести безкоштовний освітній контент у світ, в якому кожна людина може вільно обмінюватися знаннями.
Ресурс Wikimedia надає можливість користувачеві здійснювати пошук і копіювати обраний файл в Moodle. Коли файл обраний, у Moodle відображаються відомості про розміри зображень, ліцензії, автора, дату останньої зміни (і розмір файлу, якщо він менше, ніж максимальний розмір зазначеного).
Youtube videos
repository_youtube
YouTube - відеохостинг, що надає користувачам послуги зберігання, доставки та показу відео. Користувачі можуть додавати, переглядати, коментувати і ділитися з друзями тими чи іншими відеозаписами. Завдяки простоті і зручності використання YouTube став найпопулярнішим місцем для розміщення відеофайлів і третім сайтом у світі за кількістю відвідувачів/
Процес підключення більшості зазначених у табліці 1 сервісів до системи MOODLE здійснюється за схожим сценарієм.
Для прикладу розглянемо особливості та основні етапи підключення Google Drive (див. https://docs.moodle.org/28/en/Google_Drive_repository).
1. Увійти до системи в якості адміністратора і перейти через адміністративну панель до розділу управління репозиторіями: Administration > Site administration > Plugins > Repositories > Manage Repositories (Адміністрування > Керування сайтом > Плагіни > Репозиторії > Управління репозиторіями).
2. Активувати репозиторій Google Drive, обравши 'Enable and visible' у випадаючому меню.
3. Зареєструвати свій сайт Moodle в Google, як описано в Google OAuth 2.0 setup (див. https://docs.moodle.org/28/en/Google_OAuth_2.0_setup), і отримати ідентифікатор клієнта (ID) і ключ (secret). Ідентифікатор клієнта і ключ може бути використаний для налаштування всіх плагінів Google Docs і Picasa.
4. Налаштувати репозиторій Google Drive, увівши ідентифікатор клієнта і ключ.
5. Зберегти зміни.
На початку 2015 р. анонсовано інтеграцію MOODLE (починаючі з версії 2.7) з хмарним сервісом Office 365, зокрема з OneDrive, OneNote і календарем Outlook, що суттєво розширює спектр можливостей користувачів-викладачів, зокрема:
- реєструватись у MOODLE, використовуючи обліковий запис Office 365;
- зберігати в календарі Office 365 події, створені в системі MOODLE;
- створювати, виконувати й оцінювати завдання, створені в електронному блокноті OneNote, забезпечуючи зворотній зв'язок через систему MOODLE;
- доповнювати навчальні курси в MOODLE презентаціями, створеними в Power Point, додавати аудіо-, відео- та інші медіа-компоненти, завдяки відкритому стандарту Office Mix;
- додавати в MOODLE документи, розроблені в Office, з можливістю їх подальшого перегляду і редагування на будь-якому пристрої.
2. Надання хмарних послуг системи MOODLE як SaaS-рішення або PaaS-рішення.
На офіційному сайті системи MOODLE є сторінка Free Moodle (https://docs.moodle.org/28/en/Free_Moodle), де подано таблицю з посиланнями на сайти з їх характеристикою, які або пропонують MOODLE Moodle хостинг безкоштовно або надають можливість викладачу завантажувати свій Moodle-курс, щоб надати до нього доступ своїм студентами. Як показав аналіз наведених посилань, не всі наведені там ресурси надають відповідні послуги.
Дамо коротку характеристику ресурсів, що насправді надають відповідні послуги щодо використання системи MOODLE:
– FreeMoodle.org – безкоштовний MOODLE-хостинг, що надає можливість викладачам створювати і підтримувати навчальні курси, щоб їх студенти і всі бажаючи в будь-якій точці світу могли отримати доступ до них абсолютно безкоштовно;
– Moodle.net – ресурс, що надає доступ до вмісту вільних навчальних курсів у всьому світі і містить курси, які можна завантажити і використовувати, на які можна записатися і брати участь у створенні їх контенту, а також імпортувати ці ресурси до власних курсів в системі MOODLE;
– Moodlerooms.com – стратегічний партнер Blackboard, що забезпечує доступ до он-лайн класів для більш ніж двох мільйонів вчителів та учнів по всьому світу. Викладачі-користувачі LMS Moodle, Angel LMS, Learn LMS Sakai, застосовуючи програмний засіб Blackboard XPLOR, отримують можливість здійснювати пошук, створення і спільне використання одних й тих же об'єктів навчання різними платформами.
Крім того, можна користуватися такими MOODLE-хостінгами, як: sqooltools.com, 000webhost.com, moodleshare.org, iteach.org, FreeWebClass.com, gnomio.com.
3. Інтегрування курсів, розроблених в системі MOODLE, з електронними навчальними курсами, розробленими за допомогою інших LMS.
В останніх версіях системи MOODLE існує можливість реалізації нового стандарту Learning Tools Interoperability (LTI) (Взаємодія Засобів Навчання), який регламентує обмін даними між двома віртуальними навчальними середовищами, в процесі якого користувачі одного середовища мають змогу одержати доступ до послуг іншого середовища.
Підключення цього стандарту реалізовано в MOODLE у режимі «Додати діяльність або ресурс», у блоці «Види діяльності» через «Зовнішній засіб» (рис.1 і рис. 2), завдяки чому стало можливим використання в електронних курсах MOODLE діяльностей, розташованих в інших віртуальних навчальних середовищах.
Для створення засобу зовнішньої діяльності потрібен постачальник засобів (провайдер), який підтримує стандарт LTI. Викладач може створити засіб зовнішньої діяльності або використати інструмент, налаштований адміністратором сайту.
Зовнішній засіб відрізняється від URL-ресурсів у декількох напрямах:
– зовнішні засоби контекстні, тобто вони мають доступ до відомостей про користувача, який запустив цей засіб, наприклда такої, як установа, курс та ім'я;
– зовнішні засоби підтримують читання, оновлення та видалення оцінок, пов'язаних з цією діяльністю;
– конфігурації зовнішніх засобів створюють довірчі відносини між сайтом ввласника і провайдером, надаючи безпечний зв'язок між ними.
Рис. 1. Додавання виду діяльності «Зовнішній засіб»
Рис. 2. Конфігурація зовнішнього засобу (LTI)
Використання стандарту LTI надає можливість розширити функціонал системи MOODLE за рахунок близько 150 програмних продуктів навчаль, що пройшли офіційну сертифікацію на відповідність цьому стандарту (див. сайт IMS Global Learning Consortium: developers.imsglobal.org/catalog.html).
Крім того, система MOODLE може зробити доступними розроблені в ній курси або їх окремі ресурси і «діяльності» для користувачів інших віртуальних навчальних середовищ. Для цього в системі потрібно встановити локальний пагін LTI Провайдер.
4. Розширення функціоналу системи MOODLE за рахунок використання популярних хмарних сервісів.
Коротко розглянемо деякі хмарні сервісів і ресурси як загального, так і навчального призначення, використання та інтегрування яких з системою MOODLE значно розширює її функціонал для організації освітнього процесу навчальних закладів на різних формах навчання.
Для забезпечення online-консультацій, проведення вебінарів та online-лекцій в системі MOODLE можна використовувати безкоштовний сервіс від компанії Google Aps – Hangouts On Air, інтеграція якого з MOODLE описана на офіційному сайті Moodle [1]. Hangouts On Air надає можливість викладачам здійснювати відео-трансляцію в режимі реального часу, при цьому створений канал може спостерігати необмежена кількість пасивних слухачів і брати безпосередню активну участь у трансляції до 10 слухачів. Для роботи з Hangouts On Air необхідно налаштувати канал YouTube і аккаунт в Google+, які повинні бути пов'язані між собою. Під час трансляції відбувається запис, який потім можна переглянути на YouTube і в Google+.
Крім хмаро-орієнтованих сервісів, за допомогою яких можна створювати та зберігати навчальні матеріали, можна використовувати хмаро-орієнтовані сервіси, в яких зберігаються вже розроблені іншими користувачами навчальні матеріали, програми, сімулятори тощо. Як правило для підключення таких сервісів потрібно додати відповідний модуль до системи управління навчальними матеріалами MOODLE. Одним із таких модулів може бути модуль EJSApp (опис цього модуля можна подивитися на сайті: http://www.compadre.org/osp/).
За допомогою цього модуля викладач може додавати Java-аплети, створені з Java симуляторів, в систему MOODLE, використовуючи, наприклад бібліотеки Open Source Physics у навчання фізики [4], або хімії, використовуючи віртуальну хімічну лабораторію Virtual Lab (розробник – ChemCollective, Carnegie Mellon University) [6].
Проведення віртуальних фізичних і хімічних експериментів з використанням системи MOODLE надасть можливість учням (студентам): підготуватись до проведення натурного експерименту; змоделювати експеримент, що не може бути проведений у лабораторії з певних причин; забезпечити підтримку навчання за дистанційною формою.
Висновки.
1. Можливість інтегрування системи MOODLE з хмарними сервісами не лише розширює функціонал цієї системи, але й створює передумови для реалізації на практиці розподілених віртуальних навчальних середовищ навчальних закладів, в яких їх платформи можуть інтегруватися як між собою, так і з віртуальними середовищами і електронними освітніми ресурсами, що розробляються і підтримуються світовою освітньою спільнотою.
2. Широка підтримка платформи MOODLE у мережі Internet свідчить про її високу популярніть в освітніх колах всього світу сьогодні та її подальший розвиток і широке використання у сфері безперервної і відкритої освіти завтра.
Список використаних джерел
- Moodle.org: open-source community-based tools for learning. [Electronic resource] – Mode of access: http://www.moodle.org.
- Google Apps [Electronic resource] – Mode of access: http://www.google.com/a/help/intl/uk/edu/
- Підтримка Office для бізнесу і навчальних закладів. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://support.office.com/uk-ua.
- Моделювання й інтеграція сервісів хмаро орієнтованого навчального середовища : монографія / [Копняк Н., Корицька Г., Литвинова С., Носенко Ю., Пойда С., Сєдой В., Сіпачова О., Сокол І., Спірін О., Стромило І., Шишкіна М.] ; / за заг. ред. С. Г. Литвинової. – К. : ЦП «Компринт», 2015. – 163 c.
- Франчук В.М., Микитенко П.В. Використання Open Source Physics у LCMS Moodle : [Електронний ресурс] / В.М. Франчук, П.В. Микитенко // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2015. – № 1 (45). – С. 156-168. – Режим доступу до журналу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/ 1187/899#.
- Віртуальна хімічна лабораторія Virtual Lab Електронний ресурс] – Режим доступу: http://chemcollective.org/ .