Загальне
Паламарчук О.М.,Щербина О.А.
Київський національний університет будівництва і архітектури
Нові засоби відслідковування завершення елементів курсу Moodle
Часто умовою успішного завершення курсу вважають задовільну підсумкову оцінку за курс, якщо порожні оцінки за невиконання студентом прийняти за нуль. Але в такому випадку студенту може бути достатньо здати на відмінно лише 60% завдань, а решту не виконувати взагалі. Такий підхід є неприйнятим, якщо ця решта містить важливі роботи для формування у студентів необхідних компетентностей. В такому випадку умовою успішного завершення курсу слід вважати не тільки прохідну підсумкову оцінку за курс, а й сам факт успішного виконання всіх обов'язкових робіт. Тоді й прогрес студента у проходженні курсу слід оцінювати саме за кількістю успішно завершених навчальних завдань.
Для вирішення поставленої задачі платформи Moodle 2 має в своєму складі систему відслідковування завершення елементів курсу, яку треба активізувати параметром eneblecompletion, як на рівні сайту в цілому, так і на рівні кожного курсу, де воно використовуватиметься. Тоді в налаштуваннях кожного елементу такого курсу з'явиться група параметрів під назвою Завершення діяльності, де викладач може вказати, чи потрібно відслідковувати завершення виконання цього елементу, і у який саме спосіб це робитиметься.
Завершення виконання певних видів діяльності можна не відслідковувати взагалі, якщо в параметрі Відсліковування завершення обрати Не показувати стан завершення. Відмітку про завершення можна доручити поставити самому студенту, якщо він вважає роботу з цим елементом завершеною, або ж формувати цю відмітку автоматично на основі об'єктивних даних. Останні залежать від типу елемента курсу. Наприклад, для ресурсів умовою завершення може служити сам факт того, що студент відкрив для перегляду цей ресурс у своєму браузері (парметр Студенти мають бачити цю діяльність щоб її завершити). Для діяльності типу Завдання (рис. 1) критерієм завершення може бути факт відправлення студентом своєї роботи на перевірку або одержання за неї оцінки.
Рис. 1. Параметри відслідковування завершення діяльності Завдання.
Інформація про завершення елементів курсу відображається у чек-боксах, розташованих поруч з елементами (рис. 2). В чек-боксах, що показані суцільною лінією, студент може ставити відмітки про завершення сам. В пунктирних чек-боксах відмітка з'являється лише після виконання заданих викладачем умов. Елемент курсу, завершення якого не відслідковується, чек-боксу не має.
Рис. 2. Чек-бокси відслідковування завершення діяльностей
Також для її відображення можуть використовуватися спеціальні плагіни, наприклад, Індикатор завершення (Progress Bar) [1], які роблять це відображення значно наочнішим, що дозволяє викладачу і студенту краще бачити поточний стан справ. На цьому індикаторі (рис. 3) завершені елементи курсу відображаються зеленим, незавершені -- червоним, а елементи, час виконання яких ще не настав -- синім кольором. Викладач має змогу переглядати результати роботи усіх студентів, а студент -- лише свої. Кожний індикатор має властивості гіперпосилання з спливаючою підказкою, за допомогою якої можна перейти до елемента курсу, завершення якого ним відображається.
Рис. 3. Вигляд індикатора завершення виконання для викладача
Щоб активізувати роботу індикатора, необхідно задати його параметри, показані на рис. 4.
Рис. 4. Налаштування індикатора виконання
У цих параметрах можна задати альтернативний заголовок блоку, що зазвичай заміняє його стандартну назву - Індикатор завершення у випадку, якщо таких блоків у курсі декілька, наприклад, окремий індикатор завершення для тестів, інший для завдань тощо. Параметр Сортувати за показує черговість відображення індикаторів, які можуть розташовуються або в тому ж порядку, в якому вони вказані в курсі, або за датами очікування завершення кожного елементу курсу. Інші параметри дозволяють обрати, як виглядатимуть індикатори, що використовуватимуться у блоці. Потім іде повний список елементів курсу, включаючи ті, для яких відслідковування завершення не включене. Для кожного з них треба вказати, чи відображати цей елемент курсу в даному блоці, а також очікувану дату його завершення.
Ще одним засобом не тільки відслідковування виконання, а й заохочення студентів до навчання є відзнаки (badges). Подібний інструментарій, широко застосовується у комп'ютерних іграх, тому він добре зрозумілий студентам. На питання «Ну чого ви хочете?» студенти відповідали: «Медаль(відзнаку)». Студенти на підтвердження того, що вони виконали важкий проект, освоїли певні навички чи виконали завдання студенти отримують відзнаку. Студенти нагороджуються відзнаками або індивідуальним чи спільним рішенням користувачів, що мають у курсі чи на сайті певну роль, або автоматично -при виконанні студентом певних умов: завершення певної діяльності, курсу, групи курсів тощо. У Moodle 2 відзнаки можуть створюватися на рівні курсу -- його викладачем, на рівні сайту -- його адміністратором. Також є можливість використання відзнак або зовнішніми видавцями таких відзнак, наприклад, за допомогою системи Open badges [2].
Що таке відзнака, і чому її дають? Простіше кажучи, відзнака - це елемент, який відображається у обліковому записі користувача, який її отримав. Відзнака може надаватися "назавжди” або на певний період (семестр, навчальний рік). Наприклад, за розв'язання задачі не традиційними методами ми можемо придумати особливу відзнаку, яка буде виділяти студентів з яскравими результатами.
Ми можемо додавати нові відзнаки і керувати уже готовими за допомогою відповідних опційу параметрах курсу (рис.5), що дозволяють переглядати і при потребі змінюватипараметри вжеіснуючих відзнак та додавати нові.
Рис. 5. Опції для керування і додавання відзнак
На рис. 6 показано приклад параметрів відзнаки.
Рис. 6. Опції створення і призначення відзнак на рівні курсу
Після створення відзнаки треба задати критерії її присудження. Якщо в якості критерію обрати опцію присуджується роллю, то рішення про нагородження відзнакою прийматиметься індивідуальним чи колективним рішенням тих, хто має вказану роль. Це може бути, наприклад, рішення одного з асистентів (викладача без права редагування), чи асистента та викладача курсу.
Якщо в якості критерію обрати опцію по завершенні курсу або по завершенні діяльності, тоді треба вказати яку мінімальну кількість балів має набрати кандидат на відзнаку в курсі або у даній діяльності.
На рівні сайту відзнаки можуть також присуджуватися роллю або видаватися тим, хто з певними результатами завершив кілька курсів. Детальніше робота з відзнаками буде розглянута нами під час проведення майстер-класу.
Список використаних джерел
1. Blocks: Progress Bar. // [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://moodle.org/plugins/view/block_progres
2. Mozilla Open badges // [Електронний ресурс]. Режим доступу:http://openbadges.org/