Загальне
Щербина О.А.
Київський національний університет будівництва і архітектури
Інтеграція Moodle з іншими платформами за допомогою стандарту LTI
В розвитку інформаційних технологій взагалі, і зокрема тих, що використовуються в галузі освіти, завжди була актуальною проблема повторного використання коду, щоб створене одного разу програмне забезпечення можна було легко переносити на інші платформи і використовувати в інших місцях, що дає великий ефект, економлячи час і кошти.
Цю проблему вирішують через впровадження відповідних стандартів [1]. На сьогодні найпоширенішим стандартом, що дозволяє електронні навчальні ресурси, створені в одному віртуальному середовищі, перенести до іншого, є SCORM [2]. Однак, недоліком цього стандарту є те, що це робиться шляхом експорту архівованого набору файлів (SCORM-пакету) із одного середовища та його імпорту до іншого.
Сучасний підхід до вирішення проблеми повторного використання навчальних ресурсів відображений, зокрема, в ідеї розподіленого навчального середовища [2], яка передбачає спільне використання багатьох різнорідних віртуальних середовищ, що взаємодіють з користувачем і між собою [3]. Реалізувати цю ідею на практиці дає змогу новий стандарт - Learning Tools Interoperability (LTI) [4].
Стандарт LTI 1.0 регламентує обмін даними між двома віртуальними середовищами, в процесі якого користувачі середовища А мають змогу користуватися ресурсами середовища В (рис. 1), а стандарт LTI 1.1 додатково дозволяє повернути в віддалену систему одержану при цьому оцінку. Наприклад, користувачі середовища В можуть виконати певне навчальне завдання на ресурсі у середовища А. При цьому від середовища В до середовища А передаються потрібні для цього дані користувачів середовища В, а в зворотному напрямку (від середовища А до середовища В) передаються результати виконання завдання, зокрема одержані при цьому оцінки.
Рис. 1. Використання стандарту LTIв розподіленому навчальному середовищі
Варто зазначити, що до появи стандарту LTI задача інтеграції платформ дистанційного навчання з іншими програмними засобами вирішувалася шляхом створення спеціальних плагінів. Наприклад, для платформи Moodle розроблений плагін [5], що дозволяє інтегрувати в неї систему для проведення відеоконференцій BigBlueButton [6].
Однак недоліком такого підходу є те, що подібні плагіни доводилось розробляти для кожної платформи і кожного зовнішнього програмного засобу, з яким вона інтегрується, а потім їх доводилось оновлювати при переході на кожну наступну версію як самої платформи, так і зовнішнього засобу.
Завдяки стандартизації, відтепер вже нема потреби ні розробляти, ні оновлювати такі плагіни, якщо платформа і зовнішні програмні засоби підтримують стандарт LTI.
У системі управління навчанням Moodle цей стандарт підтримується, починаючи з версії 2.2, що вийшла в 2011 р. Там серед базових елементів курсу з'явилась діяльність під назвою Зовнішній засіб (ExternalTool) [7], форма редагування параметрів якого показана на рис. 2, де значення основних параметрів:
·URL запуску - http://test-install.blindsidenetworks.com/lti/tool.xml,
·ключ клієнта - bbb,
·пароль "SharedSecret” -b00be971feb0726fa697671c9cf2e883,
взяті нами з офіційного сайту платформи відеоконференцій BigBlueButton [6], яка, починаючи з версії 0.81, теж підтримує стандарт LTI. Ці параметри забезпечують використання в курсі Moodle тестового сервера платформи BigBlueButton у якості зовнішнього засобу.
Рис. 2. Параметри діяльності Зовнішній засіб
Нижче у цьому курсі ми створили діяльність із вказаними значеннями параметрів. Якщо ви відкриєте її, то побачите діяльність подібну до показаної на рис. 3. Те саме маєте змогу зробити на своєму і ви, щоб випробувати роботу діяльності Зовнішній засіб і платформи відеоконференцій BigBlueButton.
Це може бути не тільки випробування, а й практичне використання, адже не кожний має в своєму розпорядженні власний сервер BigBlueButton, тоді як можливостей цього тестового сервера може бути цілком достатньо для використання платформи відеоконференцій BigBlueButton у невеликих масштабах.
Якщо ви зареєстровані на цьому курсі, то підключившись до BigBlueButton через зовнішній засіб, ви побачите власне ім'я у списку учасників відеоконференції. Тобто все працює так, неначе BigBlueButton є складовою частиною Moodle. Причому, користувачам, які мають у курсі роль викладача, автоматично надається статус ведучого. Отже, стандарт LTI забезпечує такий рівень інтеграції, при якому робота з зовнішніми засобами, з точки зору користувача, нічим не відрізняється від роботи з власними елементами курсу платформи Moodle.
Рис. 3. Вікно відеоконференції BigBlueButton у курсі Moodle
На сайті IMS Global Learning Consortium [8] на сьогодні налічується 203 програмних продукти , які пройшли офіційну сертифікацію на відповідність стандарту LTI 1.0, а їх неофіційний перелік та короткий огляд їх функціональних можливостей можна знайти також на сайті [9]. Це означає, що до Moodle можна підключити принаймні ще 202 видів діяльності так само, як ми підключили BigBlueButton. Ще 75 програмних засобів мають сертифікат LTI 1.1.
Щоб платформа Moodle мала змогу не тільки сама звертатися до зовнішніх ресурсів, а й надавати іншим віддаленим системам доступ до своїх власних ресурсів, на ній має бути встановлений локальний плагін, що називається LTI провайдер [11]. Першу версію цього плагіна розробив Juan Leyva у 2012 р. Зараз вона доступна для версій платформи Moodle від 2.0 до 2.7.
Після встановлення плагіна в блоці Параметри кожного курсу з'являється посилання LTI провайдер, за допомогою якого можна зробити або весь цей курс, або його окремі діяльності доступними іншим віддаленим системам. Якщо клацнути по цьому посиланню, відкриється список уже створених у цьому курсі засобів, тобто точок входу у цей курс. Список включає назву засобу, пароль "SharedSecret” та URLзапуску, тобто все, що потрібно для налаштування розглянутої вище діяльності Зовнішній засіб на віддаленій платформі. У прикладі на рис. 4 список включає цілий курс Демонстрация возможностей Moodle і окремий елемент цього курсу Небольшой тест о Moodle.
Рис. 4. Список засобів, які цей курс надає іншим платформам
Щоб створити ще один засіб, треба скористатися кнопкою Додати і ввести його параметри показані на рис. 5 і 6. Як бачимо, у цих параметрах можна задати: до чого
Рис. 5. Налаштування засобу і віддаленої системи
Рис. 6. Налаштування користувача за замовчуванням, сервісу членства і верстки
саме - до всього курсу чи однієї з його діяльностей забезпечуватиме доступ даний засіб; чи треба повертати одержані тут оцінки назад у віддалену систему; чи треба обмежувати навігацію користувачів віддаленої системи на даному сайті, щоб вони не могли покинути меж курсу або діяльності, до якої їм надано доступ.
Можна задати максимальну кількість користувачів віддаленої системи, яким надається доступ ресурсів даної платформи, його тривалість або початкову і кінцеву дати. Ще тут задається відповідність між ролями користувачів у віддаленій системі та у даному курсі. Щоб уникнути плутанини, викладачів віддалених систем тут називають інструкторами, а студентів - учнями. В параметрах вказується, які ролі матимуть інструктори й учні на рівні обраної діяльності та всього курсу.
Якщо віддаленому користувачу надається доступ до ресурсів даного сайту, то для нього тут створюється обліковий запис, який заповнюється даними з його облікового запису у віддаленій системі або прописаними в параметрах даними за замовченням. В подальшому дані користувача в облікових записах двох платформ синхронізуються так, як визначено параметрами засобу.
Ще в параметрах засобу можна вказати, в якому вигляді даний курс або діяльність відображатиметься для користувачів віддаленої системи: з заголовками чи без, із блоками чи без тощо. На рис. 7 показано, як на сайті Moodle 2.8.3, в курсі Вивчаємо Moodleзавдяки зовнішньому засобу Демонстрація можливостей Moodleу якості елементу цього курсу використовується розміщений на сайті Moodle 2.7 курс під назвою Демонстрация возможностей Moodle.
Як бачимо на цьому прикладі, за допомогою LTIможна не тільки надавати доступ до зовнішніх ресурсів, а й будувати курси за ієрархічним принципом, коли один курс може використовуватися в якості елементу іншого курсу. Підсумкова оцінка за такий підпорядкований курс відображається в журналі оцінок головного курсу нарівні з оцінками інших його елементів.
Рис. 7. Приклад використання одного курсу Moodleв якості елементу іншого курсу
Звісно, користувачам віддалених систем може не сподобатись, що на курсі, до якого їм відкрито доступ, крім них є ще інші викладачі і студенти. Якщо не вжити відповідних заходів, це може привести до ситуацій, коли якийсь викладач може поставити оцінку чужому студенту тощо. Щоб уникнути подібних проблем, починаючи з версії 2.3, в LTI провайдер додано функціонал, що дозволяє віддаленій системі створювати на сайті постачальника зовнішніх засобів власні копії курсів чи діяльностей, до яких їм надано доступ, і в подальшому працювати з ними вже самостійно.
Як показує проведене дослідження, стандарт LTIвідкриває можливості для інтеграції окремих віртуальних навчальних середовищ у єдине розподілене навчальне середовище, користувачі якого одержують можливість спільного використання розміщених на них ресурсів.
Така інтеграція може відбуватися на різних рівнях. Можна, наприклад, об'єднати в єдине навчальне середовище різні платформи, що належать одному навчальному закладу. Відкриваються можливості для кооперації між навчальними закладами, які можуть використовувати електронні навчальні ресурси один одного. Стає можливим інтеграція платформ навчальних закладів з платформами, що створюють і надають доступ до навчальних ресурсів на загальнонаціональному рівні тощо.
Переваги використання для цього саме стандарту LTI над стандартами SCORMта ін. полягають також і в тому, що результати навчальної діяльності користувачів зберігаються на сайтах і споживачів, і постачальників навчальних ресурсів. Наприклад, при проведенні тестового контролю оцінки студентів зберігаються як на сайтах навчальних закладів, що брали участь у тестуванні, так і на сайті постачальника тестів, де зручно збирати і опрацьовувати статистичні дані, що характеризують якість підготовки фахівців у окремих навчальних закладах, так і в країні в цілому.
Отже, стандарт LTI має всі можливості щоб стати важливим інтегруючим елементом при створенні і розвитку системи дистанційного навчання в нашій країні.
Зараз в IMS Global Learning Consortium ведуться роботи з розробки версії 2.0 цього стандарту, що мають на меті його подальше вдосконалення та надання йому нових функціональних можливостей.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.Глибовець, М.М. Роль стандартів у системах електронного навчання / М.М. Глибовець. Комп'ютерні технології. - 2011, т. 160, вип. 148 - Миколаїв : ЧДУ ім. Петра Могили, - С. 107-114.
2.Стандарт SCORM и его применение // [Електрониий ресурс]. Режим доступу: http://cccp.ifmo.ru/scorm/index.html.
3.Distributed Learning Environments. JISC CETIS Centre for educational technology & interjperability standards. // [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://publications.cetis.ac.uk/wp-content/uploads/2011/02/Distributed_Learning.pdf.
4.IMS Global Learning Consortium. Learning Tools Interoperability. // [Електронний ресурс] Режим доступу:http://www.imsglobal.org/toolsinteroperability2.cfm.
5.Activities: BigBlueButtonBN // [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://bigbluebutton.org/https://moodle.org/plugins/view/mod_bigbluebuttonbn.
6.BigBlueButton // [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://bigbluebutton.org/.
7.Using External tool. // [Електронний ресурс]. Режим доступу:http://docs.moodle.org/26/en/Using_External_tool.
8.All Learning Tools Interoperability™ v1.0 Compliant Products. // [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.imsglobal.org/cc/allblti.cfm?pageNum_rsBLTICompliance=1.
9.Edu Apps. // [Електронний ресурс] Режим доступу: https://www.edu-apps.org/index.html?.
10.All Learning Tools Interoperability™ v1.1 Compliant Products. // [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.imsglobal.org/cc/alllti11.cfm?pageNum_rsBLTICompliance=1.
11.LTI рrovider. // [Електронний ресурс]. Режим доступу:http://docs.moodle.org/26/en/LTI_Provider.