Загальне
Паламарчук О.М., Балака М.М.
Київський національний університет будівництва і архітектури
ТЕСТОВІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ І КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ У СИСТЕМІ MOODLE
Одним з найважливіших модулів системи управління навчанням Moodle є тест, проведення якого мінімізує витрати часу викладача на перевірку знань студентів і при цьому дозволяє обробити та зберегти накопичені результати.
Впровадження тестових технологій дозволяє підвищити якість і об’єктивність оцінювання процесу навчання шляхом зниження суб’єктивної оцінки викладача, значно деталізувати і уніфікувати атестаційні вимоги з дисциплін на основі освітніх стандартів, підвищити об’єктивність атестації та оцінити ефективність професійної діяльності викладачів [1].
При організації тестування студентів у системі Moodle, вони можуть обирати навчальний режим або підсумковий контроль знань.
Навчальний режим тестування – це сукупність завдань, орієнтованих на визначення рівня засвоєння невеликих за обсягом аспектів змісту навчання, які передбачають надання студенту можливості аналізу і виправлення своїх помилок [2]. Цей режим дозволяє знаходити відповіді на питання, що викликали певні труднощі у студентів, за допомогою сторонніх електронних ресурсів (електронні книги, Internet, режими допомоги в установлених програмних продуктах, різні пошукові системи тощо), а також надає студентам можливість підготуватися до лекційних і практичних занять. Вивчивши лекційний матеріал та перевіривши свої знання у навчальному режимі, система Moodle надає студенту результат його роботи, який, в свою чергу, є стимулом для подальшої пізнавальної діяльності та підвищення інтересу до процесу роботи з системою Moodle.
Система управління навчанням Moodle надає широких можливостей для створення тестів різного типу: визначена кількість спроб проходження тесту; встановлення тимчасових затримок між спробами; вибір методу оцінювання у випадку кількох спроб (вища/середня оцінка, перша/остання спроба); перемішування як самих питань у тесті, так і варіантів відповідей; побудова тесту на основі випадкового вибору питань з категорій; навчальний режим (можливість відповісти на питання кілька разів у межах однієї спроби, нарахування штрафних балів за кожну неправильну відповідь); налаштування режиму перегляду результатів (що і коли саме буде показано студенту); надання коментарів до кожного питання, варіанту відповіді чи всього тесту.
Перед тестуванням слід визначити параметри тесту, виходячи з умови інтерактивної взаємодії викладача і студента (табл. 1).
Таблиця 1 – Рекомендовані параметри при різних режимах тестування
Параметри тестового завдання Рекомендації щодо навчального режиму підсумкового контролю Початок тестування Проводиться протягом 2–3 занять Проводиться протягом одного заняття Закінчення тестування Обмеження часу (хвилин) Не обмежено 15 хв на 25–30 питань (за рішенням викладача) Кількість спроб Не обмежено 1 Метод оцінювання Остання спроба Перша спроба Випадковий порядок питань Ні Так Всі питання на одній сторінці Так Кожне питання з нової сторінки Метод навігації по питанням Вільний Послідовний Випадковий порядок відповідей Ні Так Кожна спроба ґрунтується на попередній Так/Ні Ні Режим питань Нарахування штрафних балів Негайно після відповіді Кількість знаків після коми За рішенням викладача 2 Налаштування режиму перегляду За рішенням викладача (можна активізувати всі опції) Відображати кількість балів Необхідний пароль — За рішенням викладача Необхідна мережна адреса — За рішенням викладача Затримка за часом між першою й останньою спробами 30 хв — Затримка за часом між наступними спробами 60 хв — Безпека браузера (тест у «захищеному вікні») Немає Повноекранний режим із захистом JavaScript Границя оцінки 100% 100% Коментар Відмінно Відмінно Границя оцінки 75% 75% Коментар Добре Добре Границя оцінки 50% 60% Коментар Підготуватися додатково Задовільно При розробці курсу навчання його можна наповнити невеликими навчальними тестами різного типу (тест самоконтролю, тренінг тощо). Основною характеристикою таких тестів повинна бути можливість аналізу і, можливо, виправлення своїх помилок студентом. Для цього необхідно: надати студенту можливість кілька разів пройти тест; залежно від того, наскільки бажаєте допомогти студенту в пошуку помилки, налаштувати режим перегляду результатів (чим більше інформації, тим простіше для нього знайти помилку); для кожного дистрактора (неправильної, але правдоподібної відповіді) додати коментар, який буде надаватися студенту, якщо він вибере саме цей варіант відповіді.
Тест самоконтролю (рис. 1) призначений для самостійної перевірки ступеня вивчення матеріалу, викладеного на відповідному лекційному занятті. Для проходження тесту студенту надається декілька спроб, щоб розібратися з питаннями, на які він неправильно відповів у попередніх спробах.
Рис. 1. Приклад тесту самоконтролю вивченого матеріалу за окремою темою
Студент починає роботу тесту самоконтролю з екрана опису. Далі він виконує тест, вибираючи відповіді або заповнюючи поля. Ліворуч відображається навігація по тесту і час, що залишився. Після того як студент закінчив тест, він автоматично переміщається на сторінку з результатами, де може побачити час на виконання тесту, кількість набраних балів і отриману оцінку. По кожному питанню виводяться відповіді із зазначенням їх правильності. При цьому можна повернутися і переглянути, як відповів на питання і де саме помилився.
Основними моментами налаштування тесту самоконтролю є: обмеження часу (близько 1 хв на питання); перемішування як питань, так і відповідей; надається 3 спроби; виставляється середня оцінка.
Тренінг (рис. 2) призначений для концентрації уваги студента на найважливіших моментах теми. Він виконується в адаптивному режимі, тобто після відповіді на кожне питання, якщо студент відповів неправильно, надаються ще спроби, але за кожну неправильну відповідь вираховується штрафний бал.
Рис. 2. Приклад тренінгу вивченого матеріалу за окремою темою
Використання цих технологій у навчальному процесі дозволяє оптимізувати роботу викладача і студентів. При цьому системі Moodle частково передаються функції управління навчальним процесом на етапах вивчення нового матеріалу, контролю знань з пройдених тем, закріплення пройденого матеріалу та проведення аналізу результатів виконання студентами тестових завдань.
Список використаних джерел
- Паламарчук О. М. Метод експертного оцінювання знань при нечіткій інформації / О. М. Паламарчук, М. В. Педоряка, М. М. Балака // Развитие информационно-ресурсного обеспечения и науки в горно-металлургической отрасли и на транспорте 2014 : материалы междунар. науч.-практ. конф., 27–28 сент. 2014 г. – Днепропетровск : НГУ, 2014. – С. 376–384.
- Андреев А. В. Практика электронного обучения с использованием Moodle / А. В. Андреев, С. В. Андреева, И. Б. Доценко. – Таганрог : Изд-во ТТИ ЮФУ, 2008. – 146 с.