Загальне
Непомняща Т.В., Лебідь Т.І.
Херсонський Академічний ліцей імені О.В.Мішукова при Херсонському державному університеті Херсонської міської ради
СТВОРЕННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО КУРСУ "ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ" ДЛЯ УЧНІВ 8 КЛАСУ ДОЛІЦЕЙСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ АКАДЕМІЧНОГО ЛІЦЕЮ
На сучасному етапі стан розвитку дистанційного навчання школярів в Україні не відповідає вимогам розвитку інформаційного суспільства, яке інтегрується із європейським суспільством. Кількість учнів, які здатні та бажають навчатися дистанційно, зростає дуже швидко. У зв’язку з подіями у Криму та на Сході України, ідея запровадження дистанційного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів в нашій області стає більш актуальною.
Херсонський Академічний ліцей імені О.В.Мішукова при Херсонському державному університеті Херсонської міської ради створює певні умови для впровадження дистанційних технологій у навчальний процес.
Дистанційне навчання в Академічному ліцеї реалізується шляхом [3]:
- застосування дистанційної форми навчання як окремої форми навчання для учнів 8‑х класів Херсонської області доліцейської підготовки з окремих предметів та учнів 9-11 класів Академічного ліцею (під час карантину, хвороби учнів тощо);
- використання технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання в різних формах (традиційного навчання; профільного навчання; екстернатної та індивідуальної форм навчання) та для підготовки ліцеїстів до олімпіад і ЗНО; при виконанні науково-дослідницьких робіт Малої академії наук України; для участі в дистанційних олімпіадах, конкурсах; при отриманні консультацій тощо).
Безкоштовна відкрита система управління навчанням Moodle надає можливість для оновлення традиційних методів освітньої системи на основі сучасних інформаційно-комунікаційних та психолого-педагогічних технологій [4]:
- метод опорних конспектів (Лекція),
- індивідуалізації та диференціації навчання (Форум, Чат),
- метод проектної діяльності (Семінари),
- метод самонавчання (Відеоматеріали, презентації, додаткові матеріали, гіперпосилання на інші ресурси Інтернет),
- проблемний метод (Завдання),
- узагальнення та контролю знань (Тести).
Детальніше розглянемо на прикладі створенного дистанційного курсу «Всесвітня історія» для учнів 8 класу доліцейської підготовки Академічного ліцею.
Авторами курсу є заслужений вчитель України, вчитель історії Лебідь Т.І. (автор-куратор) та методист Центру дистанційного навчання Непомняща Т.В. («создатель курса»-куратор) Херсонського Академічного ліцею імені О.В.Мішукова при Херсонському державному університеті Херсонської міської ради. Учні курсу – школярі Херсонської області Скадовського району, які навчаються в загальноосвітніх навчальних закладах за місцем проживання та є слухачами Центру доліцейської підготовки Академічного ліцею.
Курс складається з 10 основних модулів (розділів) навчання, що відповідає Програмі з історії, затвердженої МОН України. Кожен модуль складається з навчального блоку – уроку, відповідно до календарного планування. У вступній частині курсу надаються всі необхідні додаткові матеріали для навчання: список літератури, словник термінів, підручники різних авторів, атлас, довідник (див. рис 1.)
Рис. 1. Вступна частина курсу
Перед кожним уроком (навчальним блоком) визначаються завдання та терміни його виконання (див. рис.2.).
Рис. 2. Приклад уроку
Навчальні блоки дистанційного курсу «Всесвітня історія» містять:
- теоретичний навчальний матеріал,
- завдання для самостійної роботи,
- тематичний (поурочний) контроль.
Теоретичний навчальний матеріал подається у вигляді:
- структурованих електронних матеріалів, зміст яких відображає логіку навчання за курсом, надає учню теоретичні відомості з модуля у повному обсязі та адаптований до самостійного вивчення (інструмент Лекція);
- мультимедійних презентацій уроку (інструмент Файл);
- додаткових електронних навчальних матеріалів (інструмент Сторінка);
- аудіо та відео-навчальних матеріалів (інструменти Файл, Гіперпосилання);
На рис.2 теоретичним матеріалом до уроку вважається Урок 4.2 «Іспанія», презентація до уроку «Іспанія», відеоролик (фрагмент фільму - до 7 хв.) «Карл V та Філіпп ІІ» і гіперпосилання на відео в YouTube «Ескоріал - резиденція Філіппа ІІ (8 хв.).
Закріплення теоретичного матеріалу з всесвітньої історії відбувається шляхом його опрацювання учнями самостійно. Завдання для самостійної роботи подається у вигляді «Домашнього Завдання» (інструмент Задание), Веб-сторінки (інструмент Страница) або посилання на файл (інструмент Файл). Такі завдання містять текст завдання, вимоги до його виконання та оформлення, форма представлення результатів виконання, критерії оцінювання, термін виконання. Результати виконання завдання надсилаються вчителю в електронній формі на дистанційній платформі, подаються в паперовому вигляді або усно. Після перевірки та оцінювання виконаних завдань, вчитель виставляє бали до електронного журналу дистанційної платформи. Приклад наведеного завдання див на рис. 3.
Рис.3. Приклад Завдання
Тематичний (поурочний) контроль здійснюється для оцінювання знань, умінь та навичок, набутих учнями під час вивченні кожного блоку курсу. Для його проведення використовуються індивідуальні завдання, тести та опитування за допомогою контрольних запитань. Кожний навчальний блок містить Тренувальні тести до 12 тестових завдань, відповідно зразку ЗНО (множинний вибір, відповідність тощо). Результати оцінювання навчальних досягнень кожного учня автоматично заносяться до електронного журналу після тестування. Крім Тренувальних тестів в навчальний блок може містити тести Повторення (до 12 тестових завдань) для підготовки до тематичного, підсумкового (семестрового) контролю.
Рис. 4. Приклад Тестовий завдань.
Для проведення тематичної атестації або підсумкового контролю (наприклад, семестровий контроль) відводиться окремий блок-контролю (див. рис. 5), який передбачає наявність всіх необхідних матеріалів для підготовки учнів до складання тематичної або підсумкової атестації (наприклад, контрольні запитання, типові завдання, підсумковий тест (до 24 тестових завдань), вимоги та методичні рекомендації щодо атестації, приклади розв’язання завдань, тестів тощо).
Рис. 5. Тематична атестація
У результаті дистанційного навчання учнів, за оцінкою їхніх батьків, підвищили результати навчальних досягнень з всесвітньої історії у школі та мають високу мотивацію в навчанні. Крім того, учні, які навчалися дистанційно, мають кращі результати у порівнянні з іншими слухачами Центру доліцейської підготовки Академічного ліцею. Звичайно, під час традиційного уроку учням не вистачає часу на опанування того обсягу інформації, який представлений на дистанційному курсі. Учитель не має змогу на кожному уроці здійснювати перевірку, закріплення, повторення вивченого матеріалу, на противагу тому, що забезпечується шляхом дистанційного навчання.
Теоретичний матеріал дистанційного курсу різноманітний. Різні прийоми розкриття одного і того ж історичного матеріалу, наприклад, урок-лекція, перегляд презентації, читання документа, перегляд відеоматеріалів мотивують учнів до виконання різних видів діяльності і, відповідно, дають кращі результати у навчальній роботі учнів.
Найважчим для засвоєння матеріалу для учнів є урок-лекція. Матеріал в лекції подається в повному обсязі. Початкова сторінка (Головна) містить тему, зміст, мету уроку, методичні рекомендації як до вивчення уроку в цілому та і до кожного пункту плану, визначаються основні дати та події, ключові слова тощо. З кожної наступної сторінки завжди є можливість повернутися на Головну сторінку. Але учні не звертають уваги на цю сторінку, не читають рекомендацій, тому в них виникають труднощі в опрацюванні цього матеріалу. Крім того, не вистачає учням сумлінності, зосередженості дочитати лекцію до кінця (висновків). Для учнів 8 класу сприйняття текстової складової подачі матеріалу найбільш складне завдання. Для цього, крім лекції розробляється презентація до уроку (до 20 слайдів) з визначенням мети, відповідного плану, висновків. Презентація, по суті, є стислою формою подачі матеріалу, вона не дає глибини знань учням. Використання відео-фрагментів, презентацій, уроку-лекції в сукупності надає можливість отримати бажані результати у навчанні.
Перевірка знань учнів відбувається шляхом тестування (інструмент Тест). Важливим завданням історії є розвиток пам'яті учнів. Тестові завдання, які містяться в уроці-лекції, повторюються в Тренувальних тестах, за допомогою яких звертається увага учнів на основні події, терміни, дати відповідної теми. Регулярні тести Повторення надають можливість розвивати пам’ять та увагу учнів.
Дистанційне навчання в системі Moodle надає великі можливості для посилення ефективності процесу навчання. Поруч з позитивними результатами навчання з’являються й труднощі.
Ключовим завданням навчання історії є розвиток історичного мислення учнів та формування предметних компетентностей [6]. З метою розвитку розумових здібностей при вивченні історії, важливо ставити учнів перед необхідністю: самостійно аналізувати навчальний історичний матеріал, знаходити в ньому головне, аналізуючи факти, виділяти, порівнювати і узагальнювати їхні істотні ознаки і зв'язки [2]. Для досягнення цієї мети передбачено використовувати на дистанційному курсі домашні завдання (інструмент платформи Завдання). Самостійна робота учнів включає в собі роботу з іншими джерелами інформації (підручник, додатковий матеріал на дистанційному курсі, Інтернет-джерела тощо). Але учням, які вчаться осмислювати навчальний матеріал дуже важко викладати свої думки письмово.
Найкраще процес мислительної діяльності учнів реалізовується у контактуванні з вчителем, з іншими учнями. Реалізація цього аспекту навчання в системі Moodle недосконала. Спілкування з вчителем відбувається за системою Moodle за допомогою Skype. При вивченні предмета всесвітньої історії учні навчаються мислити, формуються особистості, які спроможні вести дискусії та з повагою ставитися до думки іншої людини. На жаль, спроба використати інструмент платформи Moodle Чат, Форум не дав бажаного результату. Здавалося, діти легко спілкуються з однолітками в мережі Інтернет з будь-яких тем, і саме ці інструменти платформи будуть з радістю сприйматися учнями. Але висловлювати власні думки на Форумах та Чатах у рамках навчання викликає в учнів негативну реакцію. Можливо, на сьогодні, склався стереотип навчання «учень у класі», де йому знайомі вчитель та інші учні. Тому важко навчатися в середовищі з незнайомими учнями, відсутній суб’єкт-суб’єктній зв'язок, констакт на рівні міжособистісних взаємин.
Предмет всесвітньої історії дозволяє ознайомитися з історією країн світу: події, явища, процеси, зміни територій країн. Робота з картою – один з прийомів навчання. Показати карту, зміни на ній в результаті відповідних історичних подій можна за допомогою різних інструментів платформи. Виникає проблема перевірки знань учнів з історичної картографії.
Отже, дистанційне навчання учнів 8 класу в курсі «Всесвітньої історії» показало, що
- система Moodle має великі можливості в поданні теоретичного матеріалу, його закріпленні та перевірки знань;
- використання різноманітних інструментів системи активізує та вдосконалює розумові процеси учнів - увагу, сприйняття, мислення, уяву, пам'ять;
- не вистачає інструментів для створення «атмосфери класу» - спілкування в реальному часі при візуальному контакті учнів та вчителя, яка так необхідна для школярів, враховуючи вікову психологію учнів.
Список використаних джерел
- Дічківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник / І.М. Дічківська. - К.: Академвидав, 2004. - 253 с.
- Запорожець Н.І. Розвиток умінь і навичок учнів у процесі викладання / Н.І. Запорожець. - М.: Знание, 1984. - 221 с.
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 25 квітня 2013 року № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання» [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13
- Смирнова С.А. Педагогіка / С.А. Смирнова. - М.: АКАДЕМІЯ, 2003. - 509 с.
- Смирнова-Трибульска Є.М. Дистанційне навчання з використанням системи: Навчально-методисний посібник / Є.М. Смирнова-Трибульска. – Херсон: Айлант, 2007. – 492с.:іл..
- Хуторской А.В. Современная дидактика. Учеб. Пособие. 2-е изд., перераб. / А.В.Хуторской. – М.: Высш. шк., 2007. – 639 с.
- Шишкіна М.П. Діяльнісні аспекти створення вимог до програмних засобів навчального призначення / М.П.Шишкіна [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/345/1/Dialnisni-Ternopil.pdf
- Шишкіна М.П. Чинники реалізації доступу до електронного навчання в сучасній школі / М.П.Шишкіна // Інформаційні технології і засоби навчання [Електронний ресурс]. - 2011. - №4 (24). - Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/332/1/Factors-ITLT.pdf
ПРИКЛАД УРОКУ
Урок 01.12.14. Завдання виконати до 08.12.14:
- Опрацювати Урок 4.2. "Іспанія".
- Прочитати відповідний параграф в підручнику.
- Переглянути Презентацію "Іспанія".
- Пройти тестування "Тренувальні тести 4.2".
- Переглянути додаткове відео "Ескоріал (Філіпп ІІ)".
- Пройти тестування "Повторення (тести) № 3".
- Виконати Домашнє завдання "Повторення".