Загальне
Олійник Н.Ю.
Харківський торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного інституту
ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ В СЕРЕДОВИЩІ LMS Moodle
В наш час у зв’язку з підвищенням вимог до якості вищої освіти, поступовим впровадженням дистанційних технологій навчання розуміння головної мети оцінювання змінюється. Аналіз останніх публікацій щодо оцінювання в дистанційному навчанні, показує, що змінюються не стільки засоби оцінювання, а, що найсуттєвіше, цілі і філософія оцінювання. В умовах використання дистанційних технологій оцінювання не є тільки фіксацією результату, воно спрямоване на аналіз та покращення навчальної діяльності студентів в цілому. Оцінювання навчальних досягнень студентів розглядається як системоутворюючий чинник управління якістю навчання. Як зазначає Ширшова І.А., сьогодні функція оцінювання не зводиться тільки до виявлення недоліків, а розглядається як критичний аналіз освітнього процесу, спрямований на його покращення [1].
У звіті об’єднаного комітету з інформаційних систем Великобританії (JISC – Joint Information Systems Committee) Effective Assessment in a Digital Age : A guide to technology-enhanced assessment and feedback (JISC, 2010) вказується на велике значення оцінювання у навчальному процесі. Саме з проектування компоненту оцінювання і зворотного зв’язку має починатися процес проектування будь-якого навчального курсу. В цьому ж звіті пропонуються чотири підходи до оцінювання та зворотного зв’язку в контексті різних припущень про природу навчання: ассоціативний підхід, який передбачає оцінювання компетенцій в рамках проектів або пов’язаних з роботою завданнями, зворотний зв’язок спрямований на набуття знань та навичок; конструктивізм, який полягає в тому, щоб студенти активно будували своє власне розуміння, самостійно структурували матеріал відповідно до різних цілей, зворотний зв’язок спрямований на підтримку самостійної роботи студентів; соціальний конструктивізм розглядає діалог та співробітництво як запоруку успіху у навчанні, оцінювання має відбуватися на підставі виконання групових завдань з урахуванням індивідуального внеску, зворотний зв’язок здійснюється у напрямах викладач-студент, студент-студент тощо; ситуативний підхід пропонує навчання у модельованих професійних середовищах. На відміну від соціального конструктивізму тут акцентується увага на формуванні особистості. Оцінювання відбувається у процесі вирішення реальних або модельованих виробничих завдань, зворотний зв’язок включає обмін інформацією між викладачем, студентами, експертами, що виконують роль професіоналів.
На наш погляд ці підходи не можна розглядати відокремлено. При проектуванні як повноцінних дистанційних курсів, так і дистанційних курсів для підтримки очного навчання слід спиратися на поєднання основних положень цих підходів. Невід’ємною частиною будь-якого дистанційного курсу мають стати забезпечення різноманітного зворотного зв’язку, його використання для оперативного коригування навчального процесу, створення умов для ефективного оцінювання, самооцінювання та взаємооцінювання студентів. При чому значення самооцінювання та взаємного оцінювання збільшується з огляду на те, що в дистанційному навчанні повністю виключені такі традиційні засоби, як зовнішні зміни у поведінці, навчальних діях викладача та студентів, а також можливість отримати, за необхідністю, допомогу від викладача або одногрупника. Наразі від викладача в дистанційному навчанні вимагається, перш за все створення умов для можливості самооцінювання і взаємного оцінювання студентами.
Відомо, що процеси оцінювання і самооцінювання результатів навчання тісно пов’язані. Вони є складниками єдиного процесу формування професійної компетентності, ефективність якого залежить від мотиваційної спрямованості студентів, від їх пізнавальної активності, від їх здатності до самоконтролю. В ході самоконтролю студент має перевірити свою роботу, оцінити власні знання, за необхідності внести відповідні корективи. Завдяки самоконтролю та самооцінюванню встановлюється внутрішній зворотний зв’язок, який дозволяє студентам отримати інформацію про правильність виконання поставленого завдання, про помилки та шляхи їх виправлення, про вагомість результатів, отриманих в ході виконання тих чи інших завдань. Як зазначає Матвиенко Ю.А., самоконтроль є невід’ємним регулятивним компонентом будь-якої цілеспрямованої діяльності (ігрової, навчальної, виробничої). Чим більш значима для студента відмітка і чим складніше її досягти, тим більшу роль відіграють процеси самоконтролю [2]
LMS Moodle надає ряд зручних інструментів для повноцінної реалізації функцій контролю і самоконтролю знань студентів [3]. Методично грамотно спроектований контроль з використанням таких модулів системи Moodle, як: «Тест», «Завдання», «Лекція», «Форум», «Семінар» тощо, забезпечує викладача вичерпною інформацією про діяльність студента. Більше того, дидактичні властивості цих інструментів дають можливість здійснювати оцінювання результатів навчання за критеріями пізнавальних цілей на різних рівнях засвоєння [4]. Якщо за допомогою «Тесту» можна автоматично діагностувати результати навчання на першому (репродуктивному рівні), то інші елементи («Завдання», «Лекція», «Форум», «Семінар» тощо) дозволяють діагностувати репродуктивний і творчий рівні засвоєння.
Методика використання перерахованих вище модулів детально прописана у роботах Андреєва А.В., Анісімова А.М., Белозубова А.В., Зиновьева Д.В., Левчука В.Г.,Николаева Д.Г. та ін.[5-8].
Найпотужнішим інструментом для реалізації контролю і самоконтролю в середовищі LMS Moodle є модуль «Семінар», який дозволяє накопичувати, переглядати, рецензувати і взаємно оцінювати представлені студентські роботи. Студенти можуть представляти свою роботу у вигляді будь-яких файлів (текстові документи, електронні таблиці, малюнки, звукові та відео файли тощо), а також можуть вводити текст за допомогою вбудованого текстового редактора. Студентам надається можливість оцінити одну або декілька робіт своїх однокурсників. За потреби представлені на рецензію роботи, а також самі рецензії, можуть бути анонімними. Всі представлені матеріали оцінюються з використанням критеріїв, заданих викладачем. За семінар студенти отримати дві оцінки – оцінку за свою роботу та оцінку за якість рецензування робіт своїх однокурсників. Обидві оцінки записуються в журнал оцінок. Таким чином, дидактичні можливості модуля «Семінар» дозволяють організувати продуктивну взаємодію студентів і викладача щодо оцінювання, самооцінювання і взаємооцінювання результатів навчання [9]. Значною перевагою модуля «Семінар» є можливість вибору стратегії оцінювання в залежності від завдання та навчальних цілей. В залежності від обраної стратегії оцінювання може здійснюватися викладачем, особисто студентом, якщо викладач запропонує йому самого оцінити свою роботу, певним числом студентів-рецензентів, якщо викладач вирішить направити їм роботу студента на оцінювання [10].
У додатку до доповіді наведено приклад та методичні рекомендації використання модуля «Семінар» для організації підготовки до очного семінарського заняття з дисципліни «Методика викладання у вищій школі», в якому використано два види оцінювання: взаємне оцінювання та оцінювання викладачем, а також передбачена можливість самооцінювання. Досвід використання цього модуля показує, що за умови добору завдань творчого характеру та чітко розроблених викладачем критеріїв оцінювання, студенти забирають на себе функції, які першочергово характерні для викладача, а саме оцінювання представлених одногрупниками робіт. Як результат, їх діяльність стає більш вмотивованою, наповнюється особистим смислом, стає більш активною.
Підводячи підсумки, слід підкреслити, що оцінювання роботи студентів в умовах використання дистанційних технологій має відбуватися на засадах системного підходу, який передбачає обов’язкову постановку цілей навчання; формулювання завдань для студентів, спрямованих на перевірку досягнення кожної з поставлених навчальних цілей; забезпечення теоретичної підтримки навчальної діяльності студентів щодо засвоєння знань і умінь відповідно до поставлених цілей; розробку засобів контролю з використанням можливостей LMS для оцінювання та самооцінювнювання студентів та встановлення якісного зворотного зв’язку зі студентами.
Список використаних джерел
- Ширшова И.А. Оценивание учебных достижений студентов: современные тенденции / И.А. Ширшова // Ученые записки Таврического национального университета имени В.И. Вернадского Серия «Проблемы педагогики средней и высшей школы». – Том26 (65). – 2013 г. №1. – С. 205-215.
- Матвиенко Ю. А. Использование самоконтроля учебной деятельности студентов экономических специальностей в процессе психолого-педагогической подготовки с целью повышения качества усвоения знаний [Текст] / Ю. А. Матвиенко // Молодой ученый. — 2013. — №5. — С. 744-748..
- Томіліна О.А. Використання електронної платформи Moodle з метою повноцінної реалізації функцій контролю й оцінювання знань студентів з гуманітарних дисциплін / О.А. Томіліна // Друга міжнародна науково-практична конференція «MoodleMoot Ukraine 2014. Теорія і практика використання системи управ- ління навчанням Moodle». (Київ, КНУБА, 22-23 травня 2014 р.) : тези доповідей. – К.: КНУБА, 2014. – 60 с.
- Anderson, L.W. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’staxonomy of educational objectives [Текст] / L.W. Anderson, D.R. Krathwohl. – New York: Addison Wesley Longman, 2001. – 302 p.
- Андреев А.В., Андреева С.В, Доценко И.Б. Практика электронного обучения с использованием Moodle. – Таганрог: Изд-во. ТТИ ЮФУ, 2008. – 146 с.
- Анисимов А.М. Работа в системе дистанционного обучения Moodle. Учебное пособие. 2-е изд. испр. и дополн. – Харьков, ХНАГХ, 2009. – 292 стр.
- Белозубов А.В., Николаев Д.Г. Система дистанционного обучения Moodle. Учебно-методическое пособие. – СПб., 2007. - 108 с.,
- Работа в системе управления дистанционным обучением Moodle / Под редакцией к.филос.н, доцента Левчука В.Г. Авторы: Левчук В.Г., Зиновьев Д.В., Кузан Н.В., Семма И.Г., Стремоухова Ю.Ю., Мирошниченко Т.Н., Новиков А.В., Бережная Н.И. – Х.: ХНУ имени В. Н. Каразина, 2012. – 38 с.
- Олійник Н.Ю., Березенська С.М. Дистанційні технології у формуванні дослідницьких умінь в процесі підготовки студентів до семінарських занять // Сборник научных трудов SWorld. – Выпуск 3 . Том 13. – Иваново: МАРКОВА АД . 2014 – 99 с. – с. 79-85.
- Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE: Методичний посібник / Ю. В. Триус, І. В. Герасименко, В. М. Франчук // За ред. Ю. В. Триуса. –Черкаси. – 220с.