Загальне
Рафальська О.О.
Київський національний університет будівництва і архітектури
АДАПТИВНЕ
ТЕСТУВАННЯ В СИСТЕМІ MOODLE
Технології дистанційного і електронного навчання здатні значно вплинути на підвищення якості і ефективності процесу підготовки висококваліфікованих працівників.
Тести як вимірювальний інструмент використовують в більшості країн світу. Їх розробка та використання основані на потужній теорії і підтверджені численними дослідженнями. Тестологія як теорія і практика тестування існує більше 120 років, і за цей час накопичений величезний досвід використання тестів в різних сферах людської діяльності, включаючи і освіту [1].
Систему Moodle, яка задовольняє більшість вимог, що ставляться користувачами до систем електронного навчання, використовують також для проведення комп’ютерного тестування.
При додаванні нового тесту в рамках певного навчального курсу в системі Moodle ми встановлюємо бажані параметри, серед яких в полі «Властивості питання» є параметр «Який режим питання», в якому маємо можливість вказати спосіб взаємодії студента з питаннями тесту.
Існує кілька поведінок тесту залежно від відповіді студента:
- інтерактивний режим (Interactive mode) – студент, відповівши на питання, відразу одержує відгук. Якщо він з першого разу відповів невірно, то має можливість натиснути кнопку «спробувати ще раз» та отримати право на повторну спробу з можливістю одержання меншої оцінки. Як тільки студент дав вірну відповідь на питання - він більше не може змінити варіант відповіді (рис. 1);
Рис.1 Інтерактивний режим
- режим негайного зворотного зв’язку (Immediate feedback) – так як і інтерактивний режим, дає можливість студентові отримати відразу відгук на свою відповідь. Але студент має можливість відповісти на питання лише один раз і не може змінити варіант своєї відповіді (рис.2);
Рис.2 Режим негайного зворотного зв’язку
- режим відкладеного відгуку (Deferred feedback) - студенти повинні дати відповідь на кожне питання без одержання оцінки й відгуку, а результати вони побачать після того, як відповіли на всі питання тесту (рис.3);
Рис.3 Режим відкладеного відгуку
- адаптивний режим і адаптивний режим (без штрафних балів) (Adaptive mode and Adaptive mode (no penalties) – студенти мають кілька спроб відповісти на питання, перш ніж перейти до наступного питання(рис. 4-5).
Рис.4 Адаптивний режим
Рис.5 Адаптивний режим(без штрафних балів)
Якщо обрано адаптивний режим тестування, то студент буде мати можливість відповісти на питання кілька разів в рамках однієї спроби. Тобто, якщо студент відповів невірно – йому буде дозволено виправити відповідь. Ця можливість забезпечується додаванням до кожного тестового завдання кнопки відправлення на сайт результатів вибору варіанту відповіді. Таке відправлення дозволяє показати студентові отриманий ним результат його відповіді на конкретне тестове завдання (бали, повідомлення про правильність, можливо коментарі) і у наступній спробі поліпшити свій результат.
Відповідно, якщо тест знаходиться у адаптивному режимі, то зазвичай за кожну помилкову відповідь бал студента за дане питання буде зменшуватися на заздалегідь визначену величину штрафу (розмір штрафу встановлюється індивідуально для кожного тестового питання (завдання) у налаштуваннях.
Наприклад, якщо оцінка за відповідь встановлена 3, а штраф 0.3333333, то студент отримає 3 при першій правильній спробі, 2 - при другій правильній спробі, 1 - при третій правильній спробі.
Якщо обрано адаптивний (без штрафних балів) режим тестування – то студент також має можливість відповісти на питання кілька разів в рамках однієї спроби, але штраф не призначається. Такі тести застосовується для навчання, а не для контролю знань.
Використання адаптивного режиму дає можливість створювати адаптивні тести, характер завдань яких динамічно формується відповідно до якості відповідей студента.
Останнім часом все більше приділять таким методам організації контролю знань як адаптивне тестування
Адаптивне тестування (АТ) — це широкий клас методик тестування, які передбачають зміну послідовності завдань в самому процесі тестування з урахуванням відповідей студента на вже отримані завдання.
Про адаптивне навчання та тестування Аванесов В.С. писав: «Вместе взятые, адаптивный тестовый контроль и адаптивное обучение представляют собой современный компьютерный вариант реализации известного педагогического принципа индивидуализации обучения - одного из самых важных для подготовки квалифицированных специалистов. Этот принцип не мог быть реализован сколько-нибудь эффективным образом в условиях традиционных классно-урочных форм занятий - лекционных и групповых. В современном варианте адаптивные формы появились недавно, как результат взаимосвязи трех прогрессивных тенденций: компьютеризации образования, возрастания роли аутодидактики и развития теории педагогических измерений».
Зараз у світі відомо три варіанти адаптивного тестування:
- перший називається пірамідальним тестуванням. При відсутності попередніх оцінок всім дається завдання середньої складності і вже потім, у залежності від відповіді, кожному дається завдання легше чи важче;
- другий варіант - flexilevel-контроль починається з рівня складності, який обирає саме той, хто проходить тестування, з поступовим наближенням до реального рівня знань;
- третій варіант - stradaptive (від англ. stratified adaptive), коли тестування проводиться за допомогою банку завдань, розділених за рівнями складності. При правильній відповіді наступне завдання береться з верхнього рівня, при неправильному - з нижнього.
Реалізація адаптивного тестового контролю можливе за допомогою стандартних елементів Moodle.
Розглянемо, наприклад, перший спосіб організації адаптивного тестового контролю в Moodle. Припустимо, у нас є базовий тест середньої труднощі (як би на «4»). При виконанні тесту на 100% студент переходить до тесту Moodle на «5», при певній кількості неправильних відповідей (скажімо 75% правильних) - перехід до тесту Moodle на «3».
Таку схему можна реалізувати за допомогою елемента Moodle «Лекція» («Заняття») - в полі «Залежить» можна обрати залежність від іншого елемента Moodle «Лекція-Заняття». Так для тесту на «3» обираємо «Базовий тест» і пройдений на 75%, а для тесту на «5» обираємо також «Базовий тест», але пройдений на 100%. Всі ці три елементи «Лекція-Заняття».
Такий механізм можна реалізувати як в Moodle 1.9.x, так і Moodle 2.x. Крім того, в Moodle 2.x. можна встановлювати залежність від відсотка проходження попередніх тестів. Для Moodle 1.9.x є спеціальний плагін під назву QuizPort.
Таким чином, адаптивний тест являє собою варіант автоматизованої системи тестування з заздалегідь відомими параметрами складності.
Список використаних джерел
1. Молчанова О.Г. Інформаційна технологія формування та аналізу освітніх тестів на основі нечіткої логічної моделі: дис. канд. наук. – Харків., 2012.
2. Федорук П.І. Адаптивні тести: загальні положення. // Математичні машини і системи. – 2008. - №1. - С. 115-126