Загальне
Гаріна С.М.
Національний університет біоресурсів і природокористування України
Інтеграція Moodle з Google Docs: забезпечення педагогічного діагностування, індивідуалізації та адаптивності навчання
Впровадження електронних навчальних курсів, створених на базі системи управління навчанням Moodle, в дистанційну та заочну форми освіти забезпечують подання навчальних матеріалів в повному обсязі але залишають відкритими питання педагогічного діагностування, поточного контролю, індивідуалізації та адаптивності навчання. Одним із чинників зазначеного є обмеженість безпосереднього контакту викладача і студента, що спричиняє потребу пошуку нових форм педагогічної взаємодії, здатної підвищити ефективність та якість навчання.
Як відомо, педагогічна діагностика дозволяє визначити індивідуальний початковий рівень володіння предметом, оцінити можливості і здатності студента, специфіку його інтелектуального та особистісного розвитку та ін.. За результатами педагогічного діагностування здійснюється індивідуалізація навчання, яка передбачає індивідуальний підхід до кожного студента, взаємодію з кожним із них за індивідуальною моделлю, формування і реалізацію індивідуальних освітніх траєкторій в межах дисципліни, що вивчається. В процесі індивідуального підходу викладач видозмінює навчальний процес, пристосовуючи його до особливостей студента відбором змісту навчальних завдань, вибором індивідуально темпу вивчення матеріалу, тобто адаптує процес навчання до потреб студента.
Взаємодія викладача і студента в середовищі електронного курсу в системі Moodle здійснюється шляхом надання викладачем теоретичного матеріалу та завдань, їх самостійного виконання студентом та відправлення результатів на оцінювання. При цьому викладач оцінює якість виконання завдання, але не має змоги оцінити ступінь самостійності та темп його виконання, виявити проблеми, що виникали при виконанні окремих його етапів тощо.
Разом з тим хмарний сервіс Google Docs, за умови відкриття сумісного доступу до створеного документу і надання прав редагування викладачеві, надає змогу щохвилинно відслідковувати процес виконання завдання, визначати витрачений час, виявляти елементи завдання, що викликали ускладнення під час виконання, оцінити ступінь самостійності виконання тощо.
Для початку роботи з Google Docs від викладача та студентів вимагається створення аккаунта Google − облікового запису з персональною інформацією користувача, необхідною для входу на конкретний сайт чи цілу групу сервісів, наприклад, для реєстрації в чаті, на форумі тощо. Аккаунт Google забезпечує доступ до всіх сервісів Google, включаючи Gmail, Google+, YouTube і багато інших. Власнику аккаунта Google відразу надаються поштова скринька Gmail і профіль в Google+ − соціальній мережі. Логін та пароль Google-аккаунта використовують для отримання можливості роботи з Google-документами в безкоштовному он-лайн офісі Google Docs.
Google Docs – це веб-орієнтоване програмне забезпечення, тобто таке, що працює в рамках веб-браузера без інсталяції на комп'ютер користувача. Документи, створювані користувачем, зберігаються на спеціальному сервері Google, або можуть бути експортовані у файл. Одна з ключових переваг програми – можливість доступу до введених даних з будь-якого комп'ютера, підключеного до інтернету (при цьому доступ захищено паролем). Кожному користувачеві надається 30 ГБ дискового простору і Gmail для зберігання даних.
До документів, створених в Google Docs, може бути надано спільний доступ (рис.1). З цією метою:
- обирають ФайлÞСовместный доступ;
- вводять назву створюваного документа, якщо це попередньо не зроблено;
- вказують адреси електронної пошти користувачів, яким планується надати спільний доступ до документа;
- встановлюють тип прав, що надаються іншим користувачам для користування спільним документом: редагування, читання, коментування, права власника;
- також надається можливість скопіювати шлях до данного документа (URL-адресу);
- після встановлення всіх налаштувань, натискають кнопку Отправить і підтверджують згоду на спільне використання;
- на поштову скриньку користувачів, яким надається доступ до документа, прийде повідомлення з інформацією щодо надання спільного доступу;
- за одержаним гіперпосиланням користувач може перейти до документа і здійснити в ньому дії відповідно до відведених йому прав.
Рисунок 1 – Налаштування сумісного доступу та прав на редагування документа в Google Docs
Викладач, якому студенти надають право редагування документа, отримує на електронну адресу посилання на файл з виконаним завданням. За надісланим посиланням він має змогу здійснити контроль виконання завдання та оцінити якість виконання. Організація взаємодії викладача і студента з використанням електронної пошти володіє рядом недоліків. Викладач повинен здійснювати багаторазові переходи від електронної скриньки, за допомогою якої він отримує доступ до виконаного завдання, до електронного навчального курсу, в якому він має змогу прокоментувати якість виконання завдання, або вказати на допущені помилки, здійснити оцінювання виконання завдання тощо. За наявності великої кількості студентів у групі, або декількох студентських груп на пошук листа з надісланим посиланням витрачається достатньо значна кількість часу. Окрім цього, відомості про власника поштової скриньки з якої надіслано посилання на документ, створений в Google Docs, не завжди дозволяють ідентифікувати виконавця. Викладач зобов’язаний регулярно переглядати власну кореспонденцію, щоб не пропустити надіслане посилання.
Разом з тим, можливості системи управління навчанням Moodle дозволяють здійснити взаємодію викладача і студента заочної або дистанційної форм навчання оминаючи використання електронної пошти як допоміжного засобу.
З цією метою під час налаштування сумісного доступу з можливістю редагування включають доступ до редагування документа за гіперпосиланням, копіюють повну URL-адресу ресурсу з виконаним завданням, і впроваджують її у спеціально створений ресурс електронного навчального курсу типу «відповідь на завдання у вигляді тексту». Під час перевірки завдання, виконаного студентом, викладач має змогу завантажити оригінальний документ за гіперпосиланням і, за допомогою наданих Google Docs засобів, відслідкувати історію його створення, прокоментувати і оцінити якість виконання, одночасно знаходячись в середовищі електронного навчального курсу.
Рисунок 2 – Панель Хронология изменений
Дозвіл на редагування документа дозволяє викладачеві прослідкувати історію змін під час виконання завдання (Файл Þ Просмотреть историю изменений). В результаті виконання зазначених дій праворуч робочої області відкриється панель Хронология изменений (рис.2). Натиснувши кнопку Более подробно, можна відслідкувати зміни виконання завдання з двохвилинним інтервалом.
Google Docs зберігає всі версії документа, виконані з інтервалом ³2 хв., які, за потреби, можна відновити і використати для пояснення студенту сутності допущеної ним помилки. Наступна версія документа відрізняється від попередньої фрагментом виконаного за цей час завдання, який виокремлено рожевим кольором (рис. 3-6). Відслідковування версій виконання завдання дозволяє визначити час, витрачений студентом на виконання окремих фрагментів і завдання в цілому; елементи завдання, які потребували значних часових витрат; помилки, які спостерігалися під час виконання завдання та способи їх виправлення тощо.
Рисунок 3 – Попередня версія виконання текстового фрагмента завдання
Рисунок 4 – Наступна версія виконання текстового фрагмента завдання
Окрім цього, відслідковування етапів виконання завдання дозволяє визначити схильність студента до запозичень під час його виконання. Як правило, викладач розробляє набір варіантів індивідуальних завдань для кожного студента, але в деяких випадках це призводить до відмінностей в обсягах і складності варіантів завдань, які оцінюються за однією шкалою. Використання ж однакових завдань не виключає ймовірність запозичень. Перегляд історії змін в Google Docs дозволяє виявити попередньо скопійовані фрагменти завдань і вставлені в документ, або факт копіювання завдання в цілому та вжити корегувальні заходи.
Під час виконання більш складних завдань, наприклад, підготовка реферату, або описових завдань тощо можна встановити ступінь запозичень використаного матеріалу і ступінь авторських змін, а також оцінити роль студента у виконанні завдання в цілому.
Рисунок 5 – Поетапне виконання рисунка (попередня версія)
Рисунок 6 – Поетапне виконання рисунка (наступна версія)
Отже, використання можливостей хмарного сервісу Google Docs дозволяє реалізувати індивідуальний підхід до кожного студента в умовах заочної та дистанційної форм навчання, діагностування індивідуального початкового рівня володіння предметом, оцінку можливостей і здатностей студента, специфіку його розвитку тощо. За результатами поетапної перевірки виконання завдань викладач видозмінює наступні або створює додаткові завдання, пристосовуючи їх до особливостей студента, тобто адаптує процес навчання до потреб студента.
Інтеграція Google Docs з Moodle дозволяє підвищити ефективність зазначених процесів, звільнити викладача від непродуктивних часових витрат.