Загальне
Борисенко Д.В.
асистент кафедри "Технологій і дизайну", Українська інженерно-педагогічна академія, м. Харків, Україна
ЗАЛУЧЕННЯ ГРАФІЧНИХ ПАКЕТІВ ПРИ РОЗРОБЦІ НОВИХ МОДУЛІВ MOODLE
Сучасний навчальний процес не можливо уявити без наявності широкого кола навчальних форм його організації та залучення технічних засобів. Окремим напрямом освітніх трансформацій є розвиток та поширення застосування дистанційного навчання, систем для його підтримки. На першу сходинку при цьому виступає саме система Moodle, яка стала найбільш поширеним інструментом викладача в ході інноваційних форм організації навчальної підготовки майбутніх фахівців.
Навчальна дистанційна система Moodle має унікальні особливості при конструюванні нових навчальних курсів, залучення інших програмних пакетів та іншого додаткового забезпечення. Вона дозволяє на базі наявної простої структури та компонентів розширювати можливості завдяки підвищенню залучення додатків, баз даних та інших доповнень для курсів . Таким чином, перед викладачем постає «форма», яку потрібно наповнити змістом навчальної дисципліни, яку він хоче викладати в інноваційному дистанційному форматі, а також навчальними завданнями, контрольними блоками тощо. При підготовці студентів за творчими спеціальностями (на прикладі підготовки «Професійна освіта. Дизайн») з’являється потреба в передачі методології опанування спеціальними засобами для виконання навчальних розробок і на цьому етапі педагог представляє теоретичний блок та рекомендації щодо виконання навчального завдання в системі Moodle, а практична розробка ведеться вже в «перехресній» взаємодії з спеціальними онлайн-додатками, сервісами або встановленими на комп’ютері студента спеціалізованих програм та завантаження результатів виконаних завдань в Moodle. Тим самим, Moodle, крім інформативного навчального засобу, стає ланкою комунікації між викладачем та студентами, дозволяє організувати навчальний процес поза межами самої дистанційної системи, здійснювати дистанційний аналіз навчальної діяльності студентів.
Кардинальних змін в системі Moodle в ході підтримки навчального процесу із залученням графічних пакетів не проявляється, але головна особливість в змістовному представленні навчальних завдань для студента – викладачем створюється різні формати взаємодії через вже наявні елементи «заняття», «форум», «завдання», «чат», «вправа» та інші [1]. На базі елементу системи Moodle «завдання» відбувається теоретичне ознайомлення студентів із змістовним компонентом навчального курсу, його послідовним модульним опануванням. При цьому в кожному заняття або окремих блоків занять створюється завдання з прикріпленими додатковими файлами-прикладами, настановами щодо залучення інноваційних програмних засобів, окремий «помічник». Крім того, «помічник» реалізується на базі елементу «чат». Завдяки цього елементу Moodle здійснюється онлайн-підтримка студентів в реальному часі при безпосередній організації дистанційного навчання.
Головною ланкою для включення в систему Moodle дистанційного курсу з опануванням графічних пакетів студентами є можливість прикріплення файлів, перехід за гіперпосиланнями та цілісне навчально-методичне забезпечення навчальної розробки студента. Так, на прикладі підготовки майбутнього інженера-дизайнера, прослідковується значний перспективний напрям модернізації традиційної системи викладу спеціальних дисциплін та заміщення більш динамічним персоналізованим дистанційним форматом. При переході проявляється ускладнення моделі виконання навчальних завдань студентами та вимагає від викладача більш розширеної розробки змістовного компоненту, глосарію термінів, окремих додаткових тем для поступового «входження». Окремий напрям займає розробка навчальних відео сюжетів із ґрунтовним представленням навчального завдання та можливостями графічних пакетів, які будуть використовуватися при розробці.
Розглянемо більш детально шлях простого та швидкого залучення інноваційного програмного забезпечення при навчальному курсі в ході підготовки дизайнерів. На сьогодні інформаційні та комп’ютерні технології розвиваються з надзвичайною швидкістю і поступово відпадає потреба навіть встановлювати програмний продукт на власному комп’ютері. Їх заміняють більш досконалі прототипи – веб-додатки. Вони хоч і мають обмежений потенціал застосування наявних засобів та ресурсні можливості, але характеризуються великими перевагами на початковому етапі ознайомлення з графічними пакетами та виконання фор-ескізів дизайн-продукту. Серед позитивних акцентів веб-додатків виділяють:
- спрощена модель навчального курсу Moodle та змістовного компоненту;
- більша увага приділяється не засобам, а творчому пошуку студента;
- швидке здійснення практичного втілення розробки студентом;
- отримання навчального результату в найкоротші терміни;
- можливість застосування в теоретичних блоках для практичного одночасного виконання студентами віртуальних об’єктів та предметів та інше.
В ході організації дистанційних курсів, які заміняють не лише лекційні, а й практичні та лабораторні навчальні заняття з виконанням творчих розробок, реалізується комплексний підхід до використання кожного елементу системи Moodle. Так, в зміст курсу викладач включає більш розширену навчальну структуру – поряд з теоретичним матеріалом лекції, ходом виконання практичних та лабораторних занять, завданнями додатково організовується бази даних з прикладами робіт, довідкового та допоміжного матеріалу, організації «помічника» через чат, контрольний та оцінювальний комплекс та інше.
Підвищену організовану навчальну взаємодію між викладачем та студентами має ресурс системи Moodle – форум [2]. Він в інтерактивній формі дозволяє обговорювати проблемні питання, шляхи вирішення поставлених навчальних задач, проведення індивідуальних та фронтальних консультацій для студентів. Можливості форуму дозволяють самостійно розробляти під категорії вирішення різних проблемних навчальних ситуацій та розмежовувати дистанційну аудиторію щодо її вирішення. Це є важливим акцентом при вирішенні студентами творчих завдань, як розробка дизайн-продукту, здійснення розширеної підготовки майбутнього фахівця.
Відкритий код системи Moodle дає можливість кожному викладачу розробляти своє унікальне навчальне середовище для студентів, вдосконалювати новими засобами та наповнювати змістовним компонентом, методологічною моделлю. Включення в сторінку курсів відеоряду та графічних елементів анонсують у студентів формування представлення майбутнього дизайн-продукту та демонструють шляхи залучення графічних пакетів як досконалих інструментів для графічної розробки, проектування та макетування.
Таким чином, через теоретичне ознайомлення та отримання навчального завдання в ході курсу в системі Moodle студент переходить до практичного виконання у онлайн-режимі. Це виконання може мати чітко визначений термін або більший строк здійснення розробки, впродовж якого кожний студент в самостійному темпі здійснює її. Система Moodle при цьому стає «зв’язковою ланкою» та надає викладачу структуру для методологічних трансформацій, залучення інноваційних технологій та засобів.
Список використаних джерел
- Анисимов А. М. Работа в системе дистанционного обучения Moodle. Учебное пособие [Електронний ресурс] / А. М. Анисимов. – Х., ХНАГХ, 2008. – 275 с. – Режим доступу: http://eprints.kname.edu.ua/9889/1/Анисимов_Работа_в_Moodle.pdf.
- Кудрина М. А.Разработка системы дистанционного обучения для курса «Компьютерная графика» с помощью Moodle [Електронний ресурс] / М. А. Кудрина, К. А.Кудрин, А. А. Вытягов, Д. О. Ионов // Труды Международного симпозиума «надежность и качество». - Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/razrabotka-sistemy-distantsionnogo-obucheniya-dlya-kursa-kompyuternaya-grafika-s-pomoschyu-moodle (дата обращения: 04.05.2015).